Ma hajnalban végetért az Xbox Scorpio, végleges nevén Xbox One X fedőnevű konzol és annak szoftveres supportjának leleplezése. Elvileg mindent tudunk amit csak lehetséges. Külcsín, belbecs, ár, megjelenés, nyitócímek … tényleg minden itt van. Egy konzol premierje mindig izgalmas időszak egy platformholder, ennél fogva az egész játékipar életében. Az Xbox One X-nek azokban nem csak nem sikerült a körülötte sorakozó kérdéseket megválaszolnia, de valószínűleg tovább fogja kurtítani az amúgy sem acélos lélekszámú Xbox közösséget. Hogy miért?!
Hol vannak az exclusive címek?!
A legnyomósabb érv az Xboxok ellen évek óta (amióta egységes Win10 platformot hírdettek, azaz minden játék fut Xbox mellett pécén is, azt most hagyjuk, hogy milyen minőségben), a Microsoft inkább a Windows 10-ben hisz, mint az Xboxban. Azt a tényt, hogy ennek jegyében az Xbox (One) módszeresen elvesztette az exclusive címeit azzal próbálták meg enyhíteni, hogy ez nem a közösség ellen szól, hanem a Play Anywhere okán egy platformfüggetlen kényelmi szolgáltatás lesz mindenki számára. Nos, az a pár játék, ami ennek jegyében kezdett el „osztódni”, olyan nevetségesen optimalizálatlanul érték meg a pécés megjelenést, hogy még az avatatlan játékosban is felmerül a kérdés, hogy ennek így mi értelme. A hűséges Xbox közösségnek legalább annyit árt, mint a Play Anywhere komolyanvehetőségének.
Viszont a Microsoft töretlenül hisz a modellben, ennek pedig az az eredménye, hogy érdemi exclusive játékok-, ergo nyomós vásárlási érvek nélkül leplezték le az Xbox One X-et, aminek már a neve is zavarba ejtő. Egyes angol tájegységeken nehéz lesz megkülönböztetni az Xbox One X-et a már piacon lévő Xbox One S-től. Persze vannak ellenpéldák arra, hogy jelentősebb line-up nélkül is képes egy konzol megkapaszkodni a piacon. A legfrissebb eset éppen a Nintendohoz kötődik, aki a Switchet úgy dobta piacra, hogy egyetlen épkézláb címet adott ki rá, az új Zeldát. Nominálisan tehát a Microsoftnak is elég lehet a Forza Motorsport 7 a One X sikeréhez. Ehhez azonban látnunk kell további három szempontot is, ami nem elhanyagolható.
Egyfelől Forza játék Horizon, vagy Motorsport formájában minden egyes évben érkezik, míg teljesértékű, konzolos Zeldát utoljára hat éve kapott a piac a Skyward Sword képében. Szóval finoman szólva is eltérő ovációra számíthat a két játék.
Másfelől a két játék típusában is eléggé eltérő. Míg a Breath of the Wild játékmenete tele van izgalmas fejtörőkkel, leküzdendő akadályokkal és varázslatos lényekkel, addig a Forzában ugyanazt csináljuk, mint bármelyik szimulátorban: rójjuk a köreinket újra és újra. Az a játékos, aki nem benzingőzzel az orrában kel és fekszik, annak a Forza annyira lesz izgalmas, mint ahogyan itt hangzik és még akkor is benne van a pakliban, hogy már ő is kezd kicsit megcsömörleni az autózásban. Vagy legalábbis a Forzában.
Végül azt se felejtsük el, hogy a Zelda szinte minden epizódja kultikus epizód. Tehát amikor megjelenik egy új rész, az nem egyszerűen egy friss illesztés a sorozatban, hanem közel játéktörténeti pillanat. A Skyward Sword 93 ponton áll Metacriticen, míg a Breath of the Wild 97 ponton. Hogy értsük a jelenséget, ezt a szám olyan kirívó exclusive címek között, hogy az elmúlt 2 évben szinte csak az Uncharted 4-nek (93) sikerült hasonlót gurítania.
Az pedig elég rossz magyarázat, hogy az idén megjelenő játékok Xbox One X-en fognak kinézni a legjobban, mert egyfelől ez el is várható a piacra belépő, legújabb konzoltól. Másfelől ez csak akkor igaz, ha van otthon 4K kijelzőnk, ráadásul olyan 4K kijelzőnk, ami nem 27 inchen produkálja az „alibi 4K-t”, hanem valóban ki is használjuk a 4K nyújtotta lehetőségeket. Ez egyébként egy nagyjából 130 ezres beruházás, per pill.
Mihez kell 6 TFLOPS???
A Microsoft szanaszét reklámozta a One X teljesítményét azzal, hogy 6 TFLOPS. Akit eddig hidegen hagytak a technikai paraméterek (lássuk be, a konzolos felhasználók gerince nem arról híres, hogy betéve tudja mi hajtja a gépét) az is megtudta, hogy ez most valami durva dolog lesz és nagy eséllyel a 6 TFLOPS = a legerősebb konzol a piacon. Nos, a Microsoft ebből az égvilágon semmit nem tudott megmutatni az E3-on. Persze egy live stream erre eleve nem okvetlenül a legideálisabb forrás, mert minden közvetítés hülyére van szűrőzve, de ettől függetlenül is kudarcnak tudható be, hogy amint megtanultuk a 6 TFOPS a legerősebb konzol szinonimája, azonnal el kellett fogadni, hogy ez inkább hitkérdés lesz innentől, mert látni belőle semmit nem fogunk. Egymást kellett volna érjék az olyan bemutatók, hogy például az Anthemé, ami amellett, hogy nem a Microsoft háztáji gyermeke, de még ráadásul nem is exclusive, arról nem is beszélve az is majd csak 2018-ban fog befutni.
Kicsit az az ember érzése, hogy a többletteljesítmény a Windows 10 zavartalan futtatásához fog kelleni, vagyis a One X igazi rendeltetése, hogy a Microsoft víziójához felhúzza az alaphardvert, nem pedig az, hogy a videójátékok terén szintépés következzen be. Legalábbis más magyarázatot nehéz elképzelni…
Halo? Gears? VR?
Új IP-t bevezetni a piacra, kockázatos és drága mulatság. Nem véletlen, hogy a szent tehénként kezelt Bethesda például nem mutatott be egyetlen egyet sem. Viszont nekik elég kibekkelni az évet hangzatos címekkel, a Microsoftnak el kell tudnia adni egy új célhardvert. Ehhez pedig láthatóan még a háztáji címeiket sem akarták bevetni. A Haloról tudtuk, hogy kihagyja az idei konferenciát, a Sea of Thieves is átcsúszott ’18-ra, a Gears of War 5 mondjuk még korai lett volna, de hogy a Remedyvel sem sikerült semmit összehozni egyszerűen érthetetlen.
Az sem egyértelmű, hogy a Microsoft miért nem szállt még fel a VR vonatra? Amúgy ennek lehet más megítélése is, a VR piaci helyzete finoman szólva sem egyértelmű, a Microsoft pedig lehet, hogy emiatt még kivár. Célhardvere van. A 6 TFLOPS elbírja a VR-t ha egyszer úgy döntenek, hogy elrajtoltatják rajta. Mondjuk ehhez az sem ártana, ha összedobnának egy vállalható külsejű VR headsetet, mert a jelenlegi Windows VR modellek óvatosan fogalmazva sem azok.
A legdrágább konzol a piacon
Mindezek ismeretében pedig $499-os árat biggyeszteni a konzolra egyszerűen sok. Eleve száz dollárral magasabbra pozícionálni a legfőbb konkurensnél, a PS4 Pro-nál, nem a legokosabb döntés. Innentől a Sonynál pattog a labda, hogy a mostani helyzetre rálicitálnak-e egy árcsökkentéssel, amire egyébként nincsenek rászorulva.
Van egy másik magyarázat
Mindezzel együtt sem szabad elfelejteni egy nagyon fontos tényezőt. A Microsoft egy hatalmas óriásvállalat. Butaság azt hinni, hogy az Xbox One X születését nem előzte meg egy gondos tervezői munka és számtalan bullshitben és bolti pogácsában gazdag értekezlet.
A Microsoft mostani lépését lehet, hogy nem rajongói, hanem inkább szakmai szemmel érdemes vizsgálni. Ez alapján a Microsoft két fontos üzenettel állt elő a piac felé. Egyfelől a gépteljesítmény mindenek felett. Másfelől nem hisz az exclusive címek nekitulajdonított értékében.
Vizsgáljuk egy kicsit messzebbről ezt a kérdést. Xboxon a legnagyobb példányszámban fogyó FPS a Halo ellenére a Call of Duty. A GTA V gyakorlatilag mindenféle összehasonlítást indokolatlanná tett Playstationön és Xboxon is. Playstationön mindenki arra veri a farkát, hogy milyen jól fogynak az Uncharted játékok, pedig ezekből 7-8 milliónál nem megy el több.
A Nintendo játékok exclusive eladásai sem különösebben vígasztalóak, a Mario és a Zelda játékok eladásai 30 év alatt egyszer sem ugrották meg a 10 milliót.
Nézzünk szembe a tényekkel, a pozitív kritikák ellenére a legutóbbi Forza nem került be az eladási listák TOP10-es eresztésébe, a Rise of the Tomb Raider is csak párszázezerrel rajtolt el, a Halo eladások is a harmadik résznél voltak a legmagasabbak. Szóval a Microsoft szemszögéből jogos a kérdés, hogy az exclusive játékok megléte, vagy nemléte valós húzóerővel bír-e?!
Ha 60 millió PS4 van piacon, de csak 8 millióan veszik meg a Sony szent gráljának, a Naughty Dognak a játékait, akkor mire használja a konzolát a másik több, mint 50 millió játékos? Fel kell tenni a kérdést, hogy van-e értelme a tessék-lássék maszatoláson túlmenően exclusive címekben gondolkodni, vagy alapvetően pénzkidobás az egész.
A Microsoft láthatóan a Digital Foundry-érára reagál. Azt akarja, hogy a 4K/60 FPS az ő gépén legyen a legstabilabb, hogy amikor összehasonlítják a játékokat, az jöjjön ki eredményként, hogy az adott játék náluk fut a legjobban. És legyünk őszinték, többen lesznek kíváncsiak az Assassin’s Creed teljesítménymutatóira, mint a Forzára, vagy a Halora. Ha pedig 4-5 játék után is a One X kerül ki győztesen az elegendő érv lehet a vásárlás mellett, akár még nyomós exclusive felhozatal nélkül is. Ha viszont ez bejön a Microsoftnak, és legyünk őszinték, bőven benne van a levegőben, hogy igazuk lesz, akkor az nem csak új szemléletmódot honosíthat meg a játékiparban, de két éven belül aktuálissá teheti a PS5, vagy a PS4 Pro2 piacra dobását is.