A kritikák nagyon dícsérték és nekünk is nagyon tetszett a Szárnyas fejvadász 2049, ami hasonlóan nehezen adja magát, mint három évtizeddel ezelőtti elődje. A többnyire pozitív kritikák általában katalizátorként hatnak a moziknál és általában meggyőzik azokat a nézőket, akik éppen azon a héten, éppen moziba mennének valami jó filmet megnézni.
Azért is tűnt kikövezettnek a Szárnyas fejvadász 2049 sikere, hiszen októberben, sci-fi kategóriában egyedül az Űrvihar indul ellene – és finoman szólva nem egy liga a két film. Jónevű rendező, jó színészek és egy mostanra bőven kultikus brand. Akkor vajon miért csupán 13 millió dollárt hozott amerikában a premier napján, ami alapján sajnos már a pénzügyi bukás lehetősége sincs kizárva - érzékeltetésként, az Az éppen a napokban lépte át a 300 millió dolláros bevételt CSAK az usában.
Úgy tűnik a történelem ismétli önmagát, hiszen az első Szárnyas fejvadász is csúnya bukta volt a mozikban, csak később fedezte fel magának a közönség. Számos elmélet van terítéken az okokról. Az egyik, hogy a film hossza elijeszti a nézőket, amit nem teljesen értek, mert ha az új Transformersnél, vagy a Halálos iramban ... már nem is tudom hanyadik részénél nem volt visszatartó erő a bő két órás játékidő (nem beszélve a rettenetes kritikákról), akkor nem hiszem, hogy éppen a Szányas fejvadásznak kéne ezt felróni. Bár a mérleg másik serpenyőjében ott a tény, hogy az ellenpéldaként felhozott filmek egyike sem ennyire fajsúlyos, ráadásul a Szárnyas fejvadász 2049 még erősen korhatáros is - R besorolású is.
Felmerült az az elmélet, hogy a kultikus filmek folytatása eleve bukásra van ítélve, példának hozták fel a 2012-es Dreddet és a 2001-es Get Cartert, de ide sorolhatnánk a Zoolander 2-t is.
Ezzel szinkronban felmerült az az elmélet, hogy a film nem is teljesít rosszul a kasszánál, hanem a 155 milliós költségvetés volt irreálisan magas. Ez egyébként alig több, mint az Utazók költségvetése, ami egyébként hasonlóan nyitott odaát, mint a Blade Runner 2049 és végül 100 milliónál állt meg hazai pályán és további 200 millió fölött produkált külföldön – tehát szigorúan papírforma szerint ez a képlet beválhatna itt is. Viszont ha azt vesszük, hogy ennyi pénzből máshol Wonder Womant, vagy Star Treket forgatnak, vagy másfélszer az Alien: Covenantot, vagy az elmúlt 10 év összes Shyamalan filmjét, úgy már elég húzós számot kapunk. És ezek mindegyike inkább közönségfilm, mint a lényegesen introvertáltabb Szárnyas fejvadász.
A legelgondolkodtatóbb elmélet azonban a főszereplőket érinti. Több helyen már azt emlegetik, hogy Ryan Gosling nem az a név, aki el tud eladni egy ilyen kaliberű filmet, illetve Harrison Ford kapcsán is felmerült, hogy hacsak nem szerepel a neve mellett egy olyan kétszavas közönségmágnes, mint az Indiana Jones, vagy a Star Wars, akkor az ő neve már messze nem garancia a sikerre. Sajnos ezt a filmográfiája is alátámasztja, hiszen a 2000-es Temetetlen múlt óta nem volt sikerfilmje – az előbb említett kettőn kívül.
Gosling esetében is elgondolkodtató, hogy ő a 30-40, maximum 50 milliós filmek sztárja (Rendes fickók, Kaliforniai álom, A nagy dobás, Drive). Amint a büdzsé átfordult ettől feljebb a bevétel nem szükségszerűen követi (lásd Gengszter osztag). Feltéve, hogy nincs Gosling oldalán egy sereg sztár (Őrült, dilis szerelem), vagy a Legjobb film Oscar-jelölése az ő filmjei a 80 milliós határt sem igazán érik el, ami komoly tényező egy 155 milliós költségvetésű mozi esetében, aminek ő a főszereplője.
Izgalmas lesz látni hogyan fog szerepelni a Szárnyas fejvadász 2049 más piacokon, hogy a nemzetközi visszajelzések végül egyenesbe állítják-e a produkció mérlegét. Mindenesetre csak remélni tudom, hogy Denis Villeneuve megítélését ez nem fogja árnyalni a Sony szemében és változatlanul megbíznak benne a Dűne kapcsán is...