Az E3. A játékipar bár megkopott patinájú, de továbbra is legfontosabb showja. Iránymutatás a jövőre, annak ellenére, hogy lassan már több kiállító marad távol tőle, mint ahányan effektív részt vesznek rajta. Az esemény előtti szivárogtatásoknak és az előzetes hypeot rendre alulmúló bejelentések miatt évről évre keserűbb a szájízünk a látottak miatt, ami idén először csapott át érzékelhető csalódásba és ehhez az érzéshez kisebb nagyobb mértékben minden kiadó odatette a magáét.
Tulajdonképpen mi ma az Xbox?
Ha nem számítjuk azt a világméretű égést, amit az EA leművelt a nap elején, akkor az idei E3 a Microsoft konferenciájával startolt el. Nem fogok tételesen végigmenni azon amit láttunk, de akkor nagy vonalakban. Függetlenül attól, hogy pár hónapja a Halo Infinite-et fejlesztő 343 Industries, még jelengenerációs címként hivatkozott a játékra, kiderült hogy ez végül next-gen nyitócím lesz. Úgyhogy függetlenül a játék minőségétől azt már elérték nálam, hogy Frankiéknek a jövőben már a köszönést sem fogom elhinni.
A kedves, oldalnézetes platformer, az Ori and the Will of the Wisps továbbra is gyönyörű, de olyan szánalmasan régóta készül, hogy a 2020-as megjelenés felvillanásánál nem tudtuk visszatartani a röhögést, kiváltképpen hogy tavaly még idénre ígérték. Aki nem hiszi, nézze csak meg lent a videó végét (1:53-nál).
Aztán volt Gears 5 cinematic trailer, mindjárt kettő is, de aki gameplayt szeretett volna látni, annak inkább az időközbeni Youtube videókat volt tanácsos nézegetni, mint bármit a szinpadon, ami azért furcsa, mert három hónap múlva megjelenik a játék. Viszont ez legalább megjelenik. Egyébként ugyanez történ az augusztusban várható Blair Witch-csel is. Kapkodós, gyorsan vágott, hangulatos, de semmitmondó teaser a színpadon, a gameplay meg valahol a későbbi interjúk során került elő. Egyébként jónak tűnik.
És ha nem tolják el az Orit (megint) akkor nagyon úgy fest, hogy az Xboxnak a Gears 5 mellett ez a két belsős fejlesztésű játéka lesz jövő őszig, ami rettenetesen karcsú.
Viszont nem volt teljesen felesleges a Microsoftot bejelentéseit figyelni, ugyanis kiderült, hogy a konzolon bitang népszerűnek tűnő Gamepass rendszert kiterjesztik pécére is, sőt a kettőt csomagkapcsolják, mellé csapják a Gold előfizetést és onnantól kezdve havi 15 dolláért cserébe több száz játék közül csemegézhetünk pécén, konzolon, ráadásul annyira friss a kínálat, hogy a héten bekerült a pár hónapja megjelent Metro Exodus is.
Emellett megszellőztették a xCloud nevű streaming szolgáltatást is, ami októberben már kipróbálható állapotban lesz a mostani konzolokon. Lehet, hogy aki élni akar ezzel, annak a jövőben sem lesz szükséges a mostani modellek cseréje? Ezt egyfelől a technológia amúgy sem indokolja, másfelől bár korábban két konzol bejelentését pletykálták, végül ténylegesen egyetlen modellt teaseltek a show végén, szóval még akár igaz is lehet.
Készül egy új State of Decay, amit senki nem kért. Lesz egy LEGO-s kiegészítő a Forzához, ami aranyos, de senki nem gyújtotta volna fel a Playground irodáit ha ezt a gesztust megspórolják nekünk. Nagyjából ennyi.
Emellett ment a már szokásos third party show. Látványos és valószínűleg jó játékok, amikhez annyi köze van az Xboxnak, hogy kiadják őket arra is, de különösebb hozzáadott értéket nem érdemes tőlük várni, sőt őszintén meg lennék lepve, ha a tavalyi és az idei tartalom között bármilyen szignifikáns eltérés lett volna, Keanu Reeves felbukkanásán kívül, ami egyértelműen nem csak az Xbox, de úgy általában az egész E3 legnagyszerűbb pillanata volt.
Bejelentettek egy akvizíciót és míg sokan a 4Agames-t (Metro játékok), Asobo-t (Plague Tale: Innocence), vagy Bluepointot (Shadow of the Colossus remake) vártunk, kiderült, ez végül a Double Fine lett. Róluk annyit kell tudni, hogy a játékipari veterán Tim Schafer gárdája, akik négy éve dolgoznak fennállásuk legsikeresebb játéka, a Psychonauts folytatásán, ami elvileg(!) idén meg is jelenik ... mindenre. A tegnapi gameplay trailert azóta valamivel több, mint százezren nyitották meg (összehasonlításként az Ori esetében ez a szám kétszer ennyi), aminél csak az elkeserítőbb, hogy a lényegesen nagyobb volumenű Gears 5 új játékmódját bemutató cinematic videóra sem voltak sokkal többen kíváncsiak.
Nem emlékszem olyan generációváltásra, amit három egymást követő E3-on keresztül készítettek volna elő (ide véve a jövőre esedékest is). És mindeközben a Microsoft komplett csapatairól nem tudni mit csinálnak? Ilyenek, mint a nagy csinadrattával felállított Initiative. A sorminta szerint idén kapnunk kellett volna egy Forza Motorsport 8-at, de nem csak az nem történt meg, de a fejlesztőkről sem hallottunk semmit. Mit csinálnak a tavaly felvásárolt cégek, mint a Compulsion? Hol a Fable, amiről már szinte mindent tudtunk? Egyáltalán hogyan lehet, hogy egy platformholdernek 2020 végéig nincs összesen kettő(!) bejelenthető / megmutatható AAA videojátéka? Ilyenkor komolyan elgondolkodom, hogy az Xbox hogyan tekint magára? Mert egyre biztosabb, hogy nem játék kiadóként.
Folytatódik a Bethesda-féle balf.szkodás
A Bethesdának eleve nem volt túl acélos ez a generáció és tekintve, hogy még nagyjából egy év van hátra belőle valószínűleg ez így is kerül bele a történelemkönyvekbe. Egy sikeres Doom és Fallout 4 mellett egymást érték az anyagi (és kritika) bukták. A mélypont egyértelműen a tavalyi Fallout 76-nál érte utól a vállalatot, de a Rage 2 előkommunikációját is ... nem azt mondom, hogy körbehazudták, csak nem mondtak igazat. Szerintem egyébként már a 2017-es Preynél meg kellett volna gongassa valaki a vészharangot, de láthatóan ez nem történt meg.
A Bethesda konferencia pontosan arról szólt, amire számítottunk. Semmiről. De azt jó hosszan. Majdnem olyan hosszan, mint a Microsoft, akik (elvileg) generációt váltottak. De miről is lehet ennyit pofázni, ha nincs játékuk?
Azzal kezdték, hogy a Fallout 76 kap két ingyenes tartalmat. Az egyik egy Wastelanders néven születő kiegészítő, amiben lesznek már NPC-k, dialógusfák, a történetre kiható döntések, szóval nagyjából úgy fog kinézni és azt fogja tudni, mint egy Fallout játék.
A másik pedig egy 52 fős battle royale mód, ami ha van játék, aminek úgy áll, mint tehénen a gatya az pont a Fallout, de aki mégsem így gondolja, az már ott helyben beleugorhatott a mókába.
Aztán jött Shinji Mikami, szóval szinte biztosra vettük, hogy Evil Within 3-at kapunk. Nem, Ghostwire Tokyo. A koncepció ígéretes, valószínűleg Mikami san mostanában akadt rá a Hátrahagyottak c. sorozatra. Gameplay és megjelenési dátum nincs. Mindegy.
Rúgtak egyet a Commander Keenbe, ami most úgy néz ki, mintha egy b-vonalas Cartoon Network rajzfilm lenne. Elder Scrolls témában szó volt az Onlineról, meg annak kiegészítőiről, szóval egy kazal olyan dologról, ami ha eddig nem érdekelt, tuti hogy ezek után sem fog.
DLC-t kap 2019 legunalmasabb posztapokaliptikus FPS-e, a Rage 2. Próbálták poénra venni az egészet, mint amikor tavaly bejelentették a Rage 2-t, de ha a játékod a kutyának sem kell, abból elég nehéz viccet csinálni. Illetve biztos lehet, de a Bethesdának, mint kiderült nincs humorérzéke.
Most derült ki (legalábbis számomra), hogy a nyáron érkező Wolfenstein Youngblood nem kiegészítő lesz, hanem az eddigi legnagyszabásúbb Wolfenstein játék. WOW! Nem kéne az ilyesmit jobban kommunikálni?
Lesz egy új játékuk Deathloop néven, aminek a trailere ha nem kapott volna grindhouse effekteket, akkor simán azt hittem volna, hogy egy plusz egyedik Wolfenstein. Dátum ehhez sem volt.
Mindeközben olyan hisztérikus eufóriával tomboltak az első sorba gondosan leültetett bértapsolók, hogy lehetetlen volt nem kiszúrni őket. Más is szokott ehhez az eszközhöz nyúlni, de nem ilyen mértékben, nem ilyen kendőzetlenül és nem ilyen markáns kontrasztban mindenki máshoz képest, akik látványosan kurvára unják a showt.
Megtudtuk, hogy a Bethesda háztáji streaming szolgáltatását Orionnak fogják hívni és jó lesz, mert csökkenti a lagot. Hogy ez most a játékosoknak szólt-e vagy a cloud szolgáltatóknak, nem egyértelmű, de mindegy is.
Ekkor már egy órája beszéltek a semmiről, amikor jött az amiért végeredményben végigseggeltük az egészet és amit valószínűleg pont ezért a végére tartogattak, a Doom Eternal. A játék jól néz ki, hatalmas terek vannak benne (ami majd meglátjuk árt-e a hangulatnak), eszement fegyverek, pusztakezes kivégzések és ráadásul még idén novemberben kézhez is kapjuk. Hell yeah!
Ezzel ért véget a Bethesda kínlódása a szinpadon, amit nehéz volt eldöntenem, hogy nekik volt kellemetlenebb megélni, vagy nekünk játékosoknak végignézni. De abban biztos vagyok, hogy semmivel sem lettünk volna szegényebbek, de a rockville-i gárda valami másra költi a repülőjegy árát.
Kettes alát alibizett a Ubisoft
Nem sokkal múlta felül a Bethesdát a Ubisoft, ami csak azért furcsa, mert ha nincs is kontent, azért a szinpadi show feledtetni szokta velünk a franciák line-up hiányosságait.
Már az furcsa volt, hogy a bő egy órás show első 10 perce arról szólt, hogy turnéra indulnak az Assassin’s Creed vonósok. What?!
A Watch Dogs nagy eséllyel minden idők egyik legjellegtelenebb openworld játéka, ami azért érdekes, mert a benne rejlő koncepció alapján simán lehetne a technofóbok Black Mirrorja, de ehhez két epizód alatt sem sikerült felnőni. A Watch Dogs Legion most azzal próbál csavarni az egészen, hogy ugrálhatunk a beszervezett tagok között, amiről nem derült ki mit tesz hozzá a játékmenethez, esetleg lesznek-e komplexumok ahova csak cleaning menedzserként tudunk bejutni, de mindegy is. Vizuálban egyébként a GTA V megeszi reggelire, ami finoman szólva röhej. Mindegy, jövő márciustól kapható lesz, de rohadtul meg lennék lepve, ha a Ubisoft komoly reményeket fűzne hozzá.
A középlangyos It’s Always Sunny in Philadelphia c. tévésorozat gárdája készít egy újabb sorozatot Mythic Quest: Raven's Banquet címen. A történet egy népszerű MMORPG kiegészítőjének fejlesztése körüli cívódásról fog szólni. Benne lesz Charlie Day és Apple TV exclusive lesz a végeredmény. Valamiért kicsit szkeptikus vagyok ezzel kapcsolatban, de annyi biztos, hogy a Ubisoft besegít – és az milyen sokat számított a Fassbender-féle Assassin’s Creednél is, nem?
Igen, lesz Ghost Recon Breakpoint október negyedikén, amit nagyon drámainak állítanak be renitens katonákkal és a rájuk vadászó jófiúkkal, de láttuk már a Wild Landset, sejthető, hogy végeredményben miről fog szólni az egész. Mindenesetre a Ubisoft nagyon komolyan veszi az egészet, kizavarták a porondra Jon Bernthalt is komolykodni egy sort, majd kiegyezett mindenki egy megjelenésben és megyünk tovább.
Panic at the Disco High Hopes c. slágerére vonultak fel a Just Dance táncosok. Valószínűleg ez az egyetlen brand ami még mindig megjelenik Nintendo Wii-re, így idén novemberben is. Kevésbé látványos, de hasonlóan súlytalan volt a For Honor új kiegészítője, a Shadow of Hitokiri, aminek valószínűleg örülni fog az a húsz ember, aki még játszik vele. Hasonlóan érkezik kiegészítő a Division 2-höz. Ezúttal mehetünk a külvárosba és az erdőbe is.
2020 elején jön a zombira vadászós, coop Rainbow Six Quarantine. Gameplay persze ebből sem volt, de ezen lassan már meg sem lepődöm. Persze itt is ment a komolykodás, hogy mindent kockára teszünk, valahányszor belépünk majd a karanténba, de ha van is a szavak mögött bármi érdekes, azt itt nem mutatták meg. Majd valamikor...
Tényleg nem túloztak a pletykák, valóban görkoris, labdázós e-sport játékon dolgozott a Ubisoft Roller Champions címen. A kék-narancs fénypászmák és úgy általában a koncepció alapján nem nehéz felfedezni a Rocket League áthallást, de egyelőre nem tűnik rossznak.
Aztán a Uplay szolgáltatás, ami inkább nyűg, mint nyújt bármi hasznosat, szeptembertől kap egy havi 15 dolláros, feláras funkciót is. Ezért cserébe hozzáférünk minden(!) Ubisoft játékhoz, új megjelenéshez, DLC-hez, sőt még a bétákhoz is.
Az afféle „one more thing” részben végül pedig kiderült, hogy február 25-én érkezik a Ubisoft válasza a Zelda Brath of the Wildra, Gods and Monsters címen. A vizuál szinte teljesen ugyanaz, meglátjuk hogy a világba is hasonlóan bele lehet-e szeretni, mint a Nintendo esetében. És ennyi.
Elhaló hangon kérdezném, hogy hol a Skull & Bones, aminek szintén 2019-es megjelenése volt még tavaly. Idén nem hogy nem jelent meg, de szó sincs róla. Egy ideje már pletykálják a skandináv mondavilágba helyezett Assassin’s Creedet, Ragnarok címen. Az sem volt itt. De a témánál maradva második éve pletykálják a Splinter Cellt egyre többfelől, és valamivel halkabban de ugyanúgy van zörgés a Prince of Persia irányból. A Beyond Good and Evil 2-ről ne is beszéljünk, mert az eddigiek alapján abból minél kevesebbet mutatnak, annál jobb.
Igazából az derült ki, hogy ha csak nem vagyok Just Dace rajongó, akkor idén legfeljebb görkorizhatok, meg kiegészítőkkel játszhatok más játékokhoz. Szóval ebből valószínűleg Breakpoint lesz, de inkább a szükség fog rávinni, nem a vágy. És mindezt úgy, hogy olyan brandek vannak a Ubisoftnál, amikre egy generáció óta várjuk a folytatást...
Belefulladunk a Final Fantasybe!
Szerintem azon kevesek közé tartozom, akik hálásak voltak tavaly a Square Enixnek a tömör konferenciáért, ami tulajdonképpen egy videómontázst takart. Ugyanerre számítottam, de kiderült, hogy a kiadónak jobban hiányzik a színpad, mint nekünk hogy ott legyenek. A végeredmény egy kínos Final Fantasy maraton lett, tök felesleges bejelentésekkel.
Nem szarakodtak, az első 20 perc(!) kizárólag a Final Fantasy VII Remake-ről szólt, ami egyébként elképesztően jól néz ki, de egy idő után már kezdtem érezni mit jelenthet epilesziásnak lenni.
Míg mindenki, de szó szerint MINDENKI az Avengers trailert várta, addig a Square Enix bemutatott további három(!) Final Fantasyt (Crystal Chronicles Remastered, FF VIII Remake, FF XIV: Shadowbringers) és emellett egy rakás további JRPG-t (Dragon Quest, Kingdom Hearts Re:Mind, Oninaki, Last Remnant, stb). Ha valakit az agyfasz tud kerülgetni a kislányként vinnyogó kisfiúktól, akkor a Square konferencia nagy részében valószínűleg a plafonon volt a vérnyomása.
Némileg konvencionálisabb volt a People Can Fly-féle Outriders, ami egy coop alapú, Gears of War-féle shooter lesz, valamikor nyáron. Mármint jövőre.
Megint villant egyed a Dying Light 2, ami valamikor jövő tavasszal fog megjelenni.
És akkor az Avengers, amire vártunk. Öt Bosszúálló közül lehet választani (Vasember, Hulk, Amcsi Kapcsi, Fekete özvegy, Thor), amit majd követnek továbbiak, ingyenesen. A játék kifejezetten jól néz ki és ha PS4-re vesszük meg sok-sok egyedi ajándékkal is gazdagszunk majd, amit nem részleteztek. Megjelenés jövőre, május 15-én.
Ennyi volt. Az év hátralevő részére a kiadónak csak JRPG játékai vannak. Vagy mehetünk Battalion 1944-et játszani, ami egyébként május vége óta elérhető bárki számára pécén. Az különösebben nem lepett meg, hogy a Deus Ex- és a Tomb Raider vonal egyelőre pihenőre lett téve, de az kicsit bosszantott, hogy a tavaly „betízelt” Babylon’s Fallból nem láttunk semmit. Hozzáteszem az Avengersből is alig.
Egy ideje tartja magát az állítás, hogy az E3 mostanra egy funkciótlan rendezvény lett. Másfelől ugyanakkor az eseményt övező médiafigyelem szinte változatlan, így a kiadók akár évekkel előre tudnak készülni az eseményre. Hozzáteszem továbbra is az egyetlen ilyen horderejű eseményre. És ha ezzel a biztos alappal nem sikerül már évek óta markáns üzenetekkel előállni, csak üres frázisokkal, cinematic trailerekkel és biztos távolba mutató ígéretekkel, akkor nem az E3-nak nincs értelme, hanem a kommunikációs osztályok fenntartásának. A fejlesztőcsapatok űzésének-hajtásának. Védhetetlennek, sértőnek és bizonyos mértékig megalázónak érzem, hogy akár néhány hónapnyi távolságban lévő játékokból egyszerűen nem hajlandóak gameplayt mutatni. Nem egy, nem két kiadó, hanem jóformán senki. Ez egy új szokás. Miért? Hogy lehet az, hogy az Avengers, ami kipróbálható már az E3-on, nem bemutatásra érdemes ugyanannak az E3-nak a nagyvásznán? Az megvan, hogy az EA mostanáig semmit nem mutatott be abból a Need for Speedből, ami elvileg pár hónap múlva megjelenik? Mi van, gyerekek? Az egész AAA piac elfelejtette, hogy mi lenne a dolga? Amnéziában szenvednek, hogy miért jött létre az E3? Azért az egy szinvonal, amikor egy komplett E3 után az legmarkánsabb emlékem, hogy 15 dollár lesz a Game Pass Ultimate...