Hazai időszámítás szerint ma hajnalban levonult a „játékipar Oscarja”, a The Game Awards, aminek a jelentősségét – a hangzatos nevén kívül – az adja, hogy a kategóriánkénti díjátadók között jelentős játékleleplezéseket, világpremiereket csodálhatunk meg. Ez akár több tucat World Premiere is lehet, szóval E3 hiányában érthetően hatalmas figyelem szegeződik erre az eseményre ... évek óta hiába.
A mostani stream előtt éppen azt vizsgáltuk, hogy a TGA eseményei során milyen olyan leleplezés történt, aminek tényleg komoly hordereje volt? Tavaly itt mutatta meg magát a Series X, amit már az E3-on bejelentettek. Kaptunk egy igen penge hangulatú teasert a Hellblade 2-ből (ami a franc tudja mikor jelenik meg) és dátumot kapott a Ghost of Tsushima. Ennyi.
Előtte egy évvel itt mutatkozott be a Mortal Kombat 11, az Outer Worlds és a Far Cry New Dawn, valamint kapott a készülő Dragon Age egy alig jelentéktelenebb beharangozót, mint idén (mi történt az elmúlt 2 évben?)
2017-ig megyünk már vissza, hogy találjunk ilyen leleplezéseket, mint az ikszpluszegyedik Death Stranding trailer, egy From Software teasert (mint utóbb kiderült a Sekirohoz) és kiderült, hogy jön a Bayonetta 3 Switchre. Ennyi.
Mint a fenti ábra mutatja, a The Game Awards nagyjából 3-4 órás műsorát legfeljebb 3-4 fontosabb premier szokta szinesíteni, de ezek is csak ritkán tartalmaznak konkrétumot. Idén is ugyanez ez volt. Dragon Age és Mass Effect folytatások belengetése dátum nélkül. A 2018-ban létrehozott Initiative bejelentette, hogy nemrég(!!) elkezdték a fejlesztését a Perfect Darknak, ami már jóideje nyílt titok volt, szóval azon kívül hogy hivatalos lett, sokkal többet nem tettek hozzá az összképhez. Ja igen, meg kiderült, hogy márciusban megkapjuk a Playstation exclusive Returnalt. Szóval ezt ne nevezzük túl acélosnak. De nem is az az érdekes, ami kiderült. Mert ezek a bejelentések elfértek volna más, nagyobb címek mellett. NA DE AZOK MEG HOL VANNAK?!
Adott egy show, amit a Twitch Tracker szerint összesen másfél millióan néztek világszerte. Összehasonlításként az több, mint hússzorosa annak, ahányan a Returnal trailer a Playstation Youtube csatornájának a főoldalán az elmúlt nyolc órában megnyitották. Talán számít valamit.
És a komplett AAA iparnak nincs mondanivalója ezen az eseményen? Nincs egy játék, ami konkrét dátumot, vagy legalább érdemi gameplay trailert kaphatna 2021-re? Mégis mikor tervezik elárulni, hogy mikor jön az új Ratchet & Clank, ami elvileg márciusig a boltokba kéne hogy kerüljön – ha már megvetettek miatta több millió emberrel egy méregdrága konzolt? Mégis hol van a jövőre pletykált Forza Horizon 5? Esetleg időpont a Far Cry 6-nak, vagy a Rainbow Six Quarantine-nek? Az megvan, hogy a Mass Effect: Legendary Editionből még mindig nem kaptunk egy képkockát sem, pedig az is év elején jön, elvileg? Az meg külön röhej, hogy a Warhammer 40,000: Darktide itt látott- és négy hónappal ezelőtti trailere köszönőviszonyban nincs egymással.
Viszont messzebbről nézve a The Game Awards az utolsó komolyabb videojáték rendezvény idén, sőt az utolsó bármilyen videojáték vonatkozású megmozdulás 2020-ban. Egy ablak 2021-re. És ha valaki az itt látottakból indul ki, akkor a jövőév sivárabb lesz, mint az idei. Olyan, mintha a nagykiadóknak semmi(!) mondandójuk nem lenne az év legnézettebb szakmai eseményén. Majd elmondják, ha úgy gondolják. Majd leleplezik ha úgy gondolják. Majd bejelentik, ha úgy gondolják. Ami csak azért mérhetetlen baromság, mert egy egész színteret kondicionáltak mostanáig arra, hogy ennek a szakmának azért vannak ünnepnapjai, legyen az az E3, vagy legyen az a The Game Awards. És ha úgy dönt az ipar, hogy igazából ez többre nem érdemes annál, mint hogy néha felvillanjon az EA Access logo, akkor az sok szempontból kérdésessé teszi, hogy miben több a Game Awards, mint mondjuk a Golden Joystick, vagy más hasonló Év játéka szavazás?
De mégis az a legzavaróbb, hogy mi ez a távolságtartás? Például a Disney 2022-ig pontos(!) időpontokat tett közzé, hogy mikor várhatók a Marvel filmek. Tudni akarod mikor jön a Thor: Love and Thunder? 2022 február 11. Pedig a Disney is mondhatná, hogy minek ennyire előre kommunikálni ezeket az időpontokat, ettől olcsóbb lesz a kenyér, vagy ízesebb a bableves? Ki nem sz.rja le, majd valamikor megkapjátok férgek, örüljetek hogy egyáltalán foglalkozunk ezzel az egész univerzummal. Mert legyünk őszinték, ez is egy mentalitás lehetne. És hogy honnan tudom? Onnan, hogy a nagykiadók pillanatnyilag pontosan ezt csinálják. Csak tipp. Van ez a furcsa jelenség, hogy ha tudja az ember milyen játékok jönnek egy évben, akkor tud tervezni a hardver vásárlással. Tud tervezni kiadásokkal. El tudja dönteni, hogy Series X-et vegyen, vagy PS5-öt, esetleg spóroljon egy 30xx videókártyára. Mint látszik ez az ipar többi szereplőjének is hasznos ám, csak hát az a helyzet, hogy a kiadók rájöttek, hogy emiatt nem érdemes extra munkaórát beleölniük egy-egy kommunikációba, ha egyszer az ilyesmit magasról le is lehet szarni. Szerintetek a szél hordta össze a videojátékok trailereivel kapcsolatban, hogy a képsorok nem hogy nem tükrözik a játék végleges állapotát, de teljesen bevett dolog lett az is, hogy nincs dátum a végén. Sőt, gyakran még érdemi gameplay sem. Tulajdonképpen kapunk pár perces CG rövidfilmet és ... ennyi. A kiadó nem köteles megosztani velünk milyen állapotú játékot fogunk megvenni, mert a végén még úgy járnánk, mint a Cyberpunk 2077 esetében. Az meg hát nem tesz jót az üzletnek...
Nagyon kíváncsi vagyok milyen visszajelzések fognak érkezni Geoffékhoz az eseménnyel kapcsolatban, mert azt józan ésszel senki ember fia nem gondolhatja komolyan, hogy azok, akik a The Last of Us 2 és a Ghost of Tsushima versenyfutása miatt becsatlakoznak a Game Awards közvetítésbe, azok a közbenső szünetekben (már bocsánat) indie szaroknak a félkegyelmű trailereit akarják látni. Ez inflálása mindannak, amit a Game Awards képviselni hivatott. Az, hogy az ipar nem hajlandó érdemben kommunikálni a saját vásárlóival, a saját közönségével... az, hogy a velük való kommunikáció ha elő-elő is fordul lassan már csak formális jelleggel történik... ezek olyan hibák, amiket például más szegmens a büdös életben nem engedne meg magának. El tudjátok képzelni, hogy egy film bemutatója bármilyen konkrét dátum nélkül pörögjön le. Akár anélkül, hogy sugallja mikor jön a teljes trailer, akár, hogy mikor lesz a bemutató? A Mandalorian második évad kezdése tűpontosan fel volt tüntetve a trailerben, pedig a Disney (is) pont leszarhatta volna, mondván előfizetők vannak, jó lesz az úgy is, lecsúszni úgysem fognak róla, majd megnézi aki akarja. Hozzáállhattak volna így is, de valamiért(!) ők nem érzik ezt elhanyagolhatónak.
A másik egyébként, ami viszont sokkal fájóbb, mint ezeknek a fórumoknak a teljeskörű ignorálása, az pedig a hazudozás. A Bandai Namco marketing vezetője azt állította a Game Awards "nagy nap" lesz, ami kapcsán mindenki az Elden Ring gameplay leleplezésére számított. Majd kiderült, hogy még csak nagyságrendileg sem érte meg várni tőlük semmit.
A The Last of Us 2 és a Tsushima miatt érthető, hogy a Sony nagyon várta az eseményt, de a Twitter posztokból egyáltalán nem úgy tűnt, hogy a játékaikért szerepléséért szurkolnak, hanem kifejezetten az TGA követésére bíztatták a követőiket, szóval okkal várhattunk tőlük bejelentést, ami persze nem történt meg.
Tune into The Game Awards tomorrow at 4pm PT: https://t.co/Qz8tOySmFX pic.twitter.com/GcgrwCPSX8
— PlayStation (@PlayStation) December 9, 2020
Miért van erre szükség? Sokkal szomorúbb ráébredni arra, hogy mennyire nem készültek számunkra semmivel, mint ha eleve nem vár tőlük az ember semmit.
Mivel az ipar engem pont ugyanúgy leszar, mint mindenki mást, így konkrét kapaszkodó híján két lehetséges okot tudok kiötleni a fejemből.
Az egyik, hogy a szakmát igazából csak a Game Awards nem érdekli. Valamiért nem akarnak Geoffék rendezvényén felbukkanni. Lehet, hogy van valami olyan szegmense, ami nekik ellenszenves. Például alacsony a nézettség, amit nem hiszek, pont a legelején felvetett Returnal számokkal kapcsolatban. Vagy sokba kerülne a megjelenés, amit megint nem hiszek, mert erősen kétlem, hogy a TGA-ra kijuttatni egy trailert többe-, vagy akár csak megközelítőleg is annyiba kerülne, mint mondjuk az E3-on felépíteni egy standot ugyanezzel a céllal, ráadáasul valahogy az indie csapatoknak ezt az összeget nem nehéz lecsapni az asztalra. De tegyük fel, hogy a Ubisoftnak ez drága lenne. Őszinténszólva a 2019-es Rainbow Six Quarantine teaserüket egy év alatt nem nyitották meg (kapaszkodjatok meg) százezren! Ez kétségbeejtően alacsony. Szóval nekik szó szerint úgy kéne ez a figyelem, mint egy falat kenyér. És mégsem. Vajon miért?
A másik elméletem pedig valahogy kézenfekvőbb, egészen egyszerűen a kiadókat ez az egész felhajtás nem érdekli. Ha nagyon akarnak, akkor az esemény előtt egy héttel bejelentenek egy State of Playt, egy Xbox Inside-ot, egy EA Playt, egy Ubisoft Forwardot, vagy akármit, az meg hogy időközben ki mit akar, azt meg csak azért nem nekifutásból lesz.rják le, mert ahhoz legalább fel kéne állni.
Mérhetetlenül szánalmas képet fest a játékiparról a The Game Awards. És nem tudom Geoffék amúgy minden tőlük telhetőt elkövetnek-e, hogy a műsort meg tudják tűzdelni értékes és izgalmas premierekkel csak folyton alulmaradnak ebben a szélmalomharcban, vagy ők is pont ugyanúgy sz.rnak ebbe az egészbe, ahogyan a mögöttük álló színtér. Nem tudom eldönteni melyik forgatókönyv a rémesebb...