HTML

MacZoly

Kiírom magamból ami jön

Friss topikok

Címkék

1956 (1) 2014 (1) 2016 (1) 2019 (1) 2023 (1) activision (1) ad blocker (1) állatartás (1) american crime story (1) anno 2205 (1) apple (3) apple watch (2) ár (2) assassins creed syndicate (3) azahriah (1) backward compatibility (1) ballie (1) banshee (1) battlestate (1) batwoman (1) bejelentés (1) berki krisztián (1) best of 2019 (1) betegség (1) bethesda (4) bevétel (1) bíróság (1) blacklist (2) black mirror (1) black ops III (1) blade runner (1) blizzard (2) blog (3) boomer (1) botrány (5) budapest (1) büfő (1) bukás (1) call of duty (1) capcom (1) ces 2020 (1) chernobyl (1) chris evans (1) chris hemsworth (1) cikkek (1) content id (1) copyright (1) crytek (1) csalódás (1) csomag (1) csuti (1) dancsó péter (1) dark crystal (1) deadpool (1) deathloop (1) death stranding (1) deep silver (1) démonok között 2 (1) disney (1) doom patrol (1) dpd (1) dpd csomagküldő (1) e3 (4) eb falu (1) edzés (1) egészség (1) egy star wars történet (1) electronic art (1) elektromos autó (1) elek zoli (1) elemzés (1) elhízás (1) élménytábor (1) előfizetés (1) előjel (1) escape from tarkov (1) esport fest (1) étrend (1) étterem (1) exclusive (1) fallout 4 (1) far cry (1) far cry new dawn (1) fekete lista (1) fidesz (2) film (1) filmbarátok (1) filmek (1) fitness (2) fogyasztóvédelem (1) forza 6 (1) futár (1) game (1) game awards (1) game of the year (1) game of thrones (2) gaming (3) GAMING (2) gandolfini (1) geoff keighley (1) gomorra (1) gondolatok (1) gyűjtői kiadás (1) gyúrás (1) gyurcsány (1) halo 5 guardians (2) harrison ford (1) heroes VII (1) house of cards (1) igazság (1) index (1) infláció (1) ítélet (1) it takes two (1) james spader (1) játék (1) játékok (2) jelenkor (1) jelenség (1) jog (1) jóslás (1) józan ész (1) just cause 3 (1) j allen brack (1) katasztrófa (1) kathleen kennedy (1) képmutatás (1) késmárk utca (1) kézbesítés (1) kojima (1) kommentek (1) kommenttiltás (1) konami (1) kormány (1) kovács ákos (1) kovács áron (1) közösség (1) közszereplő (1) közügy (1) kritika (1) kudarc (1) kulcsárék (1) kutya (1) last man on earth (1) legacy of the void (1) lmp (1) love death and robots (1) lurdy (1) macbook pro (1) maffiózók (1) magyaroroszág (1) magyarország (2) maksa zoltán (1) mandalorian (1) marvel (1) máv (1) megan boone (1) megjelenés (2) metro exodus (2) microsoft (2) mikrotranzakció (1) mindhunter (1) mirrors edge catalyst (1) monetizáció (1) music key (1) need for speed (1) nemierőszak (1) nextgen (3) nintendo nx (1) nintendo switch (1) nmhh (1) nosika (1) okosóra (2) orange is the new black (1) összefoglaló (1) otherworld (12) ovs (1) patreon (1) pcguru (1) példakép (1) per (1) petíció (1) playit (2) playstation (1) playstation 4 (1) playstation 5 (2) playstation vita (1) pletyka (1) politikai korrektség (1) pozitívfebruár (1) premier (1) próba (1) puzsér (1) rádió rock (1) rágcsálók napja (1) rare replay (1) reakció (1) reklám (1) rise of the tomb raider (1) robert downey jr (1) róma (1) ryan gosling (1) sallai Benedek (1) samsung (1) sega (1) seggfejek (1) sherlock (1) sohatöbbet (1) solo (1) sopranos (1) sorozatok (3) splinter cell (1) square enic (1) square enix (1) Starcraft II (1) star wars (2) Star Wars Battlefront (1) stat (1) statisztika (2) stranger things (1) suicide squad (1) svédország (1) switcher (1) syma (1) szárnyas fejvadász 2049 (1) szerzői jog (1) színészek (1) szolidaritás (1) tanárdiák tüntetés (1) tanulság (1) tárgyalás (1) társadalom (1) tartalomgyártás (1) telekom (1) thevr (2) the 100 (1) the boys (1) the walking dead (1) tibi atya (1) tom hiddlestone (1) tonny tallarico (1) toplista (1) top 10 (1) trónok harca (1) twitter (1) ubisoft (4) udvardi péter (1) update (1) v. élménytábor (1) választás (1) váltás (1) változás (1) vélemény (10) videó (1) videojáték (3) videojátékok (1) video games live (1) vikings (1) visszaélés (3) warrior (1) watchmen (1) witcher (1) wolfenstein (1) xbox (1) xbox one (1) xbox series x (1) youngblood (1) youtube (9) youtube premium (1) zaklatás (2) zoly (9) Címkefelhő

Cyberpunk 2077 tűzoltás

Zoly82 2020.12.23. 15:51

Volt egy rémképem a Cyberpunk 2077-tel kapcsolatban a legutóbbi, novemberi megjelenés halasztása után, ami hatására ki akartam írni magamból ide mindazt, ami szerencsétlen módon végül be is igazolódott. Nevezetesen hogy a folyamatos halasztások hatására a CD Projekt RED legendásan(!) jól kitalált közösségkommunikációja kezd a visszájára fordulni és azok is gyanakvóan tekintenek a lengyel sikercsapatra, akik eddig a tenyerükből ettek. A masszív pálfordulás nem csupán egy olyan mikropiacon volt megfigyelhető, mint Magyarország, de aki követi a külföldi felületeket is, megfigyelhette hogy a játék fejlesztését érintő kellemetlen hírek hatására exponenciálisan nő a bizalmatlanok és a kétkedők száma a virtuális térben. Mégsem született meg ez a bejegyzésem, két okból. Egyfelől mert mindig próbálom az eseményeket két lépés távolságból szemlélni és ahogyan ezzel a periférikus tér egyre kitágul, úgy hajlamos az ember esélyt adni annak, hogy az egy irányba mutató tényeknek talán mégse szavazzon azonnal igazat.
Másfelől mert a CD Projekt RED státusza azért van/volt annyira tiszteletet parancsoló, aminek a talapzatánál állva az ember mégsem kezd el vádaskodva riogatni és rémhírkeltéssel nyerészkedni.c80pgq3hee331.jpg

Mindenesetre ami azóta történt már tény. A Cyberpunk 2077 megjelent, erősen vitatható minőségben és állapotban. A legutóbbi információink szerint jelenleg 13 millió eladott példánynál jár a játék, de arról látványosan hallgatnak, hogy ebből mennyit váltottak vissza a felhasználók akár Playstationön, akár Xboxon, akár konkrétan az adott boltban ahol a fizikai játékot megvették.
Mindeközben a CD Projekt RED-nél egymásnak estek a fejlesztők és a menedzsment, akik azt állítják, hogy sosem akarták, hogy ilyen állapotban jelenjen meg a játék, ezt csupán a csúnya, gonosz öltönyös banda erőszakolta ki. A vállalat Gordon Gekkoi, Patrick Batemenjei és Jordan Belfortjai. Tulajdonképpen ők nem is értik, hogy mi történik itt körülöttük. Még néhány nyilatkozat és kiderül, hogy ők csupán a körülmények áldozatai és egy szekértábort alkotnak a nyomorult vásárlóval, akik csupán egy jó játékot szerettek volna az év végén. Ahogyan szegény fejlesztők is, csak hát azok a fránya határidők, meg a CDPR menedzsmentjének a kapzsisága vágta tönkre az ő munkájukat és fosztotta meg a játékosokat az élménytől.

1605012442_2.jpg
És ez a narratíva határozottan befogadható mindazok számára, akik már valaha is voltak kárvallottjai bármilyen multi/nagyvállalat ténykedésének, legyen az a lejárati idő után is a polcon tartott tej élménye, vagy a seggük alatt kigyulladt autó. A valóság azonban az, hogy minden nemzetközi megjelenést alapos egyeztetések előznek meg. Több multinál is dolgoztam és mondhatom, hogy nem azért tartottak, hogy a nyomtatópapírt felcipeljem mások helyett az emeletre. Egy multinál-, vagy bármilyen nagyvállalatnál, ahol vállalatigazgatási rendszerek működnek és ki- és beléptetőrendszerek alapján mérik mennyi időt töltesz a munkahelyeden. Bizonyos (nálunk fejlettebb országokban) fogorvost és edzőtermet is építenek a területre – persze nem azért, mert jófejek – mert így még arra az időre is a munka közelében vagy és visszahívhatnak. Nálunk-, itt a keleti régióban riportok futnak a riportokra és monitorozni tudják pontosan hogy milyen munkát mennyi idő alatt végzel el és ez alapján tudják kiértékelni a hatékonyságodat. Home officeban vagy? Vannak programok, amik mérik, hogy mozog-e a kurzor a laptopon. Ha tartósan nem, akkor feltételezik, hogy nem vagy a laptop előtt. És erre is fut egy riport. És ez alapján jobban tudják mérni mennyit dolgozol, mint amivel a drága munkavállaló áltatja magát. Egy ekkora folyamatban minden mérhető és minden számonkérhető. Mert annak kell lennie. Aki úgy gondolja, hogy ez nem így van annak vagy nem volt még "szerencséje" ilyen munkakörülményekhez, vagy egészen egyszerűen áltatja magát. És ezek után felteszem a kérdést. Komolyan azt gondolja valaki, hogy ilyen feltételek mellertt a Cyberpunk 2077 úgy jelent meg, hogy senkinek halvány fogalma nem volt, hogy milyen állapotban van? Hogy egy több nyelvre lefordított, több platformra szánt, befektetői és állami pénzből legyártott játékról a kiadónak (aki jelen esetben ugyanaz a cég, csak valószínűleg egy emelettel feljebb) elképzelése sincs milyen állapotban van? De! Egészen biztosan tudták milyen állapotban van. És honnan tudták? A befektetőktől? Az államtól? A vevőktől? Az újságíróktól? Az értékesítési r2q332.pngpontoktól? Kitalálhatjátok. Nem! Akkor vajon honnan gondolhatta azt a menedzsment, az ördögtőlvaló, a patás, a szarvakkal rendelkező, kénköves menedzsment, hogy a Cyberpunk 2077 megjelenhet december 10-én? Honnan gondolhatták, hogy ez már az a játék, ami a többszörösen elhalasztott megjelenéskor még nem volt? Melyik a valószínűbb forgatókönyv? Hogy egy szabályozott szervezeti struktúrában a vezetőség kiad egy olyan játékot, amiről fogalma nincs milyen állapotban van és kockáztatja ezzel a vásárlói és a befektetői bizalmat? Vagy az a valószínűbb, hogy ez a játék nagyjából 90 százalékos összesített egyetértésben jelent meg és mindenki tisztában volt a kockázatokkal és most egyesek abba a bizonyos 10 százaléknyi kételyhányadba kapaszkodnak, hogy „ők már akkor is megmondták”. A CDPR kommunikációs osztálya probléma nélkül visszadobhatná a labdát a munkásainak, hogy nekik nem is kellene tudniuk milyen állapotban van a játék, amit a játékosok látnak az az elvileg(!) szakértőinek(!) a több éves munkája és ők is ugyanolyan áldozatai ennek az egész folyamatnak, mint amennyire a szakembereik tündökölnek ebben. És végeredményben kiderül, hogy itt mindenki áldozat. A fejlesztő nem akarta kiadni, a kiadó nem tudta mit ad ki, a vevő nem tudta mit vesz meg. Egyezzünk ki ebben és ha a nap végén senki sem bűnös, akkor végül mindenki önfeledten vigyoroghat holnap a fa alatt, mert ugye nincs hari.
Csakhogy ha ez a kommunikáció megtörténne és a menedzsment azt mondaná, hogy nekik nem kötelességük tisztában lenni a játék minőségével, hanem az a fejlesztő kötelessége és ők azt mondták ez így rendben van, akkor kiderülne, hogy a játék megjelenésében és a hibáiban az egész vállalat kollaboráns volt valamilyen mértékben. És kiderülne, hogy egy olyan cégen, mint amilyen a CD Projekt RED (vagy bárki más a színtéren) valójában senki nem gyakorol kontrollt. Valójában annyira el vannak szakadva a valóságtól, hogy nem az a meglepő a Cyberpunk 2077 hogy sikerült ilyenre, hanem az a meglepő az év többi megjelenése hogyan nem. Egy olyan lavinát indítana meg az éppen megszentségtelenedő CDPR, ami végigsöpörne a piac összes szereplőjén, de legalábbis elgondolkodtatná a részvényeseket, hogy mi garantálja a jövőben a biztonságukat és hogy indokolt lenne egy afféle Lex-Cyberpunk lefektetése, hogy a befektetéseik biztonságban legyenek és ne kerüljön sor hasonló botrányra. Csak hogyha ebbe a szakma nem menne bele azzal saját magát kompromitálná. Ha meg belemenne, akkor nem folytathatnák az eddigi szokásaikat, szóval jobb az ilyesmit mindenki más nevében is megelőzni.
Másfelől azért is hallgatnak mert ha megszólalnának csak még tovább rontanák a vállalat most éppen amúgy sem túl rózsás ázsióját. Ez a fajta megfontoltság az, ami megkülönböztet egy kommunikációs osztályt az irháját menteni próbáló fejlesztőtől.

Elmondom szerintem mi lenne a legtisztább.

Először is elő kéne állnia Adam Badowskinak, a fejlesztés vezetőjének és nyilatkozatban elárulnia miért tűnt úgy a pár hónappal ezelőtti kommunikációk alapján mintha a csapat csupán 2020-ban tért volna magához és jött volna rá, hogy ezt a játékot ki kell idén adni. Miért kellett cruncholtatni a munkaerőt és miért nem lehetett a rendelkezésükre álló időben arányosan elosztani / kiszervezni a munkát? Ennyivel tartoznak azoknak, akik vakon hittek a vállalatban. Abban a vállalatban, aminek az összes hitele a rajongók felé pont a velük való kapcsolat ápolása volt. Négy év alatt fejlesztették le a Witcher 3-at. Ugyanennyi idő alatt hogy nem sikerült befejezni a Cyberpunk 2077-et, amikor nagyobb erőforrás állt rendelkezésükre, mint bármikor korábban emberben, pénzben és időben. És ne fogja a dolgot a menedzsmentre, mert valamiért a vezetőségnek elfogyott a türelme a fejlesztők felé és ki akarták adni a játékot. Ha tudták, hogy 2020-ig végezni kell, miért nem vágtak bele a fejlesztésbe már jóval korábban, vagy jóval több emberrel? Ha pedig nem tudtak a 2020-as határidőről, akkor mi tette azt indokoltá?

A másikra nincs rálátásom, mert azt tudjuk hogy állnak az eladások, de azt nem hány Cyberpunk 2077-et váltottak vissza a játékosok, az viszont elég látványos, hogy bár még jelenleg is a legnépszerűbb játék Steamen, a játék népszerűsége folyamatosan esik vissza Twitchen. Ez persze single player játékok esetében nem meglepő, de jól tükrözi, hogy a játékban nincsenek olyan variációk és összetett események, amik tartósan odaszögezzék az embereket az adások elé, mint mondjuk a Witcher 3 esetében.
És megkockáztatnám azt, hogy kiadnám a Cyberpunkot a legközelebb elérhető PS Plus és Gamepass frissítésekkel. És azt kommunikálnám, hogy a pénzetekre nem szolgáltunk rá, de a játékban hiszünk. Próbáljátok ki a szolgáltatás részeként és ha tetszik nyáron megvehetitek PS5-re, Series X-re és PC-re. Az előző generáció tulajdonosaitól meg sorry, de nekünk most mindennél fontosabb a minőség. Ez egy ritka tiszta gesztus lenne a vállalattól és az eddig látottak fényében abszolút indokolt is lenne. Szerintem azok, akik még mindig kultistaként tekintenek a CDPR-re azoknak ég mannaként érkezne egy ilyen nyilatkozat.
Ugyanakkor legyünk őszinték egymáshoz és saját magunkhoz, jövő nyáron már senkit nem fog érdekelni ez a játék. A tavalyi év legjobbja a Game Award szerint a Sekiro volt. Ma már nincs ezer egyidejű nézője Twitchen. Ez a single player játékok sorsa és ne legyünk naívak, ez lesz a Cyberpunk 2077 sorsa is.

Ennyit lehet ennél a pontnál tenni. A Cyberpunk 2077 egyéb problémáira ez nem lesz gyógyír. A játékhoz nem fognak ennyi idő alatt új AI-t írni, nem lesz élvezetesebb az autóvezetés, nem lesz kifinomultabb lopakodás mechanika és mindenki emlékezni fog 2020 decemberére. Ez most a tűzoltás pillanata. És ez még mindig semmi ahhoz képest, amikor a Witcher 4 alkalmából újra egy légkörben kell dolgozzon a bűnösnek kikiáltott menedzsment és az őket annak kikiáltó fejlesztők. Ez a CD Projekt RED többé nem lesz ugyanaz a vállalat, bármilyen vicces stand uppal is fognak néhány év múlva visszatekinteni erre a játékra...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://maczoly.blog.hu/api/trackback/id/tr6916355968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása