A héten pattant ki, hogy a Google érdekeltségi körbe tartozó Youtube néhány hónapon belül bevezeti az előfizetéses modellt, azok számára akik unják a reklámokat, de bonyolult számukra egy adblock telepítése. Hivatalos összeget még nem tudni, de tippjeim és ilyenkor szokásos prekoncepcióim azért vannak. Mi lesz fizetős? Mennyire új ez a gondolat? Sikeresek voltak-e már azt ezt meglőző akciók, illetve mi a valódi érdekessége ennek a bejelentésnek?
Szóval tömören, június 15-ig minden tartalomgyártónak el kell fogadnia az új felhasználási szerződést mely értelmében egy még nem részletezett előfizetéssel kiválthatóvá válnak a videók elé/közbe ékelt reklámok [forrás] Illetve jófej a Youtube, mert nem teszi kötelezővé a rendszerbe történő belépést, csupán ellenkező esetben nem tehetjük a feltöltött videót publikussá. Tehát mintha azért tartanál egy sportkocsit, hogy a garázson kívül máshol ne láthassák.
Egyelőre nem tudni, hogy számunkra ez jár-e bármiféle extra adminisztrációval (valószínűleg nem), de azt már lehet tudni, hogy az így keletkező többletbevétel 55%-a csatornához kerül - bár ez sem tisztázott, hogy effektív a tartalomgyártóhoz, vagy ebből még leveszi a részét a menedzsment.
Az tudvalevő, hogy a Youtube nem most találta ki az extra bevételi forrás gondolatát. Már korábban is volt rá lehetőség, hogy előfizetőssé lehessen tenni a Youtube csatornákat, ám ez szélesebb körben sosem honosodott meg. Ezt követően 2014-ben egy Twitch-szerű crowfounding megoldással probálkoztak, de ez sem érte el a kívánt hatást.
Úgyhogy most jön a reklámmentesítés lehetősége. Megér ez nekünk némi plusz dellát? Zavar minket annyira a reklám, hogy fizessünk az eltűnésükért? Elöbb beszéljünk arról amit tudunk, aztán arról, ahol bekövetkezhet a nagy csavar.
Nos, én személyszerint elég elképzelhetetlennek tartom, hogy ez az előfizetéses modell alapjaiban megrengesse a Youtube-ot. Egyfelől messze nem olyan idegesítően elburjánzó hírdetésekről beszélünk, mint ami a kereskedelmi tévékben megszokott. Másfelől azt az 1-1 videó eleji reklámot pedig jelen ismereteink szerint bőven át lehet ugrani a kötelező öt másodperc után. Szóval eleve nem egy kikezdhetetlen jelenségről van szó, nem is beszélve az adblock programokról, amik több-kevesebb sikerrel eddig is kiiktatták a nem kívánt hírdetéseket.
És bár nincs még hivatalos információ arról, hogy mindez mennyibe kerülne, viszonyítási alapunk valamennyi mégis csak van. Egy tavaly novemberi cikk alapján a Youtube 9.99 fontos (kábé 4 ezer forint) havidíj ellenében indította útjára a Youtube Music Key nevü reklámmentes zenestreamelő szolgáltatását, ami filozófiáját tekintve valami hasonló, mint amit most minden más témában ki akarnak terjeszteni. Az más kérdés, hogy a Music Key még mindig béta állapotban van, ami ráadásul hazánkban még nem is elérhető.
De akárhogy is, hogy valaki havi 4 ezer, azaz évi 48 ezer forintot fizessen reklámmentesítésért (amennyiből Matolcsy szokott havonta megélni), szerintem erős túlzás. Hacsak...
... és itt ugrik a majom a vízbe, egy olyan apró kis részletnél, amin szerintem a többség átsiklott. A Youtube június 15-ig teszi kötelezővé mindenkinek az új feltételek elfogadását. Miért éppen addig? Mi lesz június 15-én? Hát például az E3 sajtótájékoztatója és azt beszélik, hogy a Google valami komoly bejelentést tervez a Youtube stream szolgáltatásával kapcsolatban. Eleve kíváncsi rá az ember, de így, a többi részletet egymás mellé téve azért vannak félelmeim. Tételezzük fel, hogy AZ kerül bejelentésre!
Nem hiszem, hogy teljes mértékben előfizetéstől tennék függővé a szolgáltatást. Egy olyan változatot viszont könnyen elképzelhetőnek látok, hogy a HD minőségű közvetítés már csak így legyen elérhető, ráadásul mindenféle erőlködés nélkül hivatkozhatnak a jobb minőségű streamek megnövekedett erőforrásigényére, senki nem vonná kétségbe, hogy ez így van.
A legérdekesebb az egészben, hogy mivel a partneri szerződést június 15-ig kell elfogadni, aznapig, amikorra a bejelentést időzítik (bármi legyen is az), így gyakorlatilag egy biankó szerződést iratnak alá velünk, aminek részleteit lehet, hogy csak az elfogadása után ismeri meg ténylegesen a tartalomgyártó. Ergo a Google deklaráltan átverne minket. Egy ilyen húzás pedig minden lenne csak nem szép, igaz, akinek nem tetszik, lehet keresni alternatívát - nem igen fogunk találni.
A többmilliós feliratkozóbázissal rendelkező csatornák külön emiatt nem valószínű, hogy elkezdenek lóhalálában Twitch accountot létrehozni, főleg mivel a Twitch szolgáltatása elég vacak az utóbbi időben, ami nem csak azért gond mert kiesik az egyetlen érdemi alternatíva, hanem azért is, mert így még magabiztosabban hozhat meg egy ilyen súlyú döntést a Youtube / Google.
Persze mindez egy elég vad forgatókönyv és messze nem biztos, hogy ez valósul meg, mindenesetre én egyelőre még nagyon nem innék előre a medve bőrére, június 15-ig semmi képpen.