Huzamosabb ideje érlelődik bennem a gondolat, hogy a játékipar azért hagyott fel az eladási számok látványos kommunikációjával, mert nem büszkék az eredményeikre. Igen érdekes, hogy miközben a Sony probléma nélkül elmeséli mennyi fogyott a tavalyi God of Warból, vagy a Spider-manből, vagy akár magából a Playstation 4-ből, addig legfőbb riválisuk, a Microsoft ilyen számokat nem tesz közzé. Inkább maszatol a Live előfizetők számával, stb. Ezek a látványos kitérőmanőverek mindig akkor válnak szükségessé, amikor el szeretnénk kerülni a kellemetlen magyarázkodást. De azért mondani kell valamit, mert a számokat azért szeretik látni az emberek. Most a Ubisoft is elérkezettnek látta az időt, hogy beszéljek egy kicsit a számokról...
140+ millió Assassin’s Creeddel indítottak, majd kiderült, hogy több mint 50 millió FarCryt adtak el (mínusz az első rész, mert az még EA kiadás volt) és még hasonló számok hirdetik az igét, azt sugallva hogy 2019-re többen játszanak, mint valaha. Szóljanak a fanfárok, kongjanak a harangok, hatalmas számok ezek! Az össznépi számimádat mámoros bálján most mindenki fátyolos szemmel keresheti kedvenc brandjének milliós számait és érezhetik úgy magukat, mint a SETI csillagvizsgálókra szervült kutatói, amikor egy nap végre kiderül, hogy nem vagyunk egyedül a nagy büdös univerzumban. És hogy miért vagyok ennyire cinikus? Mert ezek a számok torzak és önmagukban jelentéktelenek. Sőt!
Vegyünk egy egyszerű példát. Assassin’s Creed. Franchise szintjén elment belőle 140 millió darab, plusz az apró. 2007-es debütálása óta az Assassin’s Creedből legördült a gyártósorról huszonegy(!) cím, ideértve a Chronicles-sorozatot és a mobilokra kiadott 2009-es Discovery-t is – a remastered újrakiadások ebben nincsenek benne. Azt tudjuk, hogy 2009-ig az alapjátékból elment 8 millió darab, illetve a második részből is legalább 9 millió. Mire eljutunk a közkedvelt Brotherhoodhoz, addigra az összesített eladások már 29 millió darabnál tartanak. Így haladunk szépen előre míg a Ubisoft bejelenti 2014-ben, a generációváltás évében, hogy az Assassin's Creed számok összesítve minden játékot, minden platformon már elérték a 73 milliós bűvös határt. Vagyis a most kihozott értékek több, mint a felét. Most, 5 évvel az utolsó számadás után az Assassin's Creed franchise úgy van túl a 140 millión, hogy mind a Microsoft, mind a Sony több konzolt adott el ebben a generációban, mint az előzőben. Vagyis több platformon, egyúttal több játékoshoz jut el nagyjából ugyanannyi Assassin's Creed, mint azelőtt. Az is óvaintő, hogy a tavalyi premierkor az Odyssey fizikai eladások 26 százalékkal alulmúlták az előző évi Origins számait. Ez persze nincs kihatással a digitális értékesítésre, de arányszámokat eddig elég jól le lehetett vonni belőle. Mindezt összevetve persze a 140+ millió eladott darab önmagában mindenképpen megsüvegelendő eredmény, ez vitathatatlan. Viszont a piac pillanatnyi állapotához képest és azt figyelembe véve, hogy mennyivel ugrottak / ugorhattak meg a fejlesztési költségek inkább tűnik stagnálásnak, mint növekedésnek.
Egy másik igen érdekes statisztika a Just Dance-sorozathoz köthető. 70 millió eladott darab. Ebből a játékból megszámolni is nehéz lenne mennyit adtak ki. Csak az (év)számozott sorozat tart a tizenegyedik fejezetnél, de vannak a Michael Jackson és Experience spin-offok, a Kids kiadások, a Disney széria és még ki tudja mi minden. Na ebből sikerült mostanáig eladni 70 millió darabot. Mindezt úgy, hogy szintén abban a bizonyos 2014-es statisztikában a franchise már 48 milliónál tartott. Öt évvel ezelőtt. A Just Dance-nél tovább árnyalja a képet, hogy a) ennek a játéknak a ritmusjáték piacon nincs érdemi konkurenciája, b) hogy a Ubisoft még arra a több, mint 100 millió példányban értékesített Nintendo Wii-re is kiadja ezeket, amit rajta kívül sanszosan már a kutya sem támogat - egyebek között a Nintendo sem. Szóval a jelek szerint ebben a generációban legfeljebb fele annyi Just Dance fogyott, mint az előzőben.
A Crew számok is kicsit viccesek. A 2014-es launch óta játszottak vele 21 millióan, amihez azért érdemes hozzátenni, hogy az első rész 2016-ban már ingyenesen elérhető volt a Gold előfizetőknek, szóval vélhetően nem véletlenül nem szerepelnek ott a konkrét eladási mutatók.
Az egyetlen franchise, ahol kimutatható növekedés következett be, az a FarCry. 2014-ben még 18 milliónál állt a franchise. Most 50 millió fölött. És ezt mindössze három játékkal érte el. Illetve három és féllel, ha a cross-gen FarCry 4-et is ide számítjuk.
Az pedig külön megmosolyogtató, hogy a Ubisoft feltette erre a chartra azt a Splinter Cell-t, ami ebben a generációban egy hangot nem adott magáról. Ennyi erővel elővehették volna a Beyond Good & Evil-t is, bár azzal csak triggerelték volna mindazokat, akik nem értik hogy nem lehet egy generációnyi idő alatt befejezni egy játékfejlesztést. Bár ez a kérdés felmerülhetne a Splinter Cell esetében is.
Szóval a Ubisoft szórt az éterbe némi csillámport, számokkal és képekkel, mutatva hogy milyen sokan vagyunk. Ennyit jelent ez a "statisztika". Aki ennél többet lát bele (növekedést, fenntarthatóságot, fejlődést, stb) annak rossz moziba szól a jegye...