HTML

MacZoly

Kiírom magamból ami jön

Friss topikok

Címkék

1956 (1) 2014 (1) 2016 (1) 2019 (1) 2023 (1) activision (1) ad blocker (1) állatartás (1) american crime story (1) anno 2205 (1) apple (3) apple watch (2) ár (2) assassins creed syndicate (3) azahriah (1) backward compatibility (1) ballie (1) banshee (1) battlestate (1) batwoman (1) bejelentés (1) berki krisztián (1) best of 2019 (1) betegség (1) bethesda (4) bevétel (1) bíróság (1) blacklist (2) black mirror (1) black ops III (1) blade runner (1) blizzard (2) blog (3) boomer (1) botrány (5) budapest (1) büfő (1) bukás (1) call of duty (1) capcom (1) ces 2020 (1) chernobyl (1) chris evans (1) chris hemsworth (1) cikkek (1) content id (1) copyright (1) crytek (1) csalódás (1) csomag (1) csuti (1) dancsó péter (1) dark crystal (1) deadpool (1) deathloop (1) death stranding (1) deep silver (1) démonok között 2 (1) disney (1) doom patrol (1) dpd (1) dpd csomagküldő (1) e3 (4) eb falu (1) edzés (1) egészség (1) egy star wars történet (1) electronic art (1) elektromos autó (1) elek zoli (1) elemzés (1) elhízás (1) élménytábor (1) előfizetés (1) előjel (1) escape from tarkov (1) esport fest (1) étrend (1) étterem (1) exclusive (1) fallout 4 (1) far cry (1) far cry new dawn (1) fekete lista (1) fidesz (2) film (1) filmbarátok (1) filmek (1) fitness (2) fogyasztóvédelem (1) forza 6 (1) futár (1) game (1) game awards (1) game of the year (1) game of thrones (2) gaming (3) GAMING (2) gandolfini (1) geoff keighley (1) gomorra (1) gondolatok (1) gyűjtői kiadás (1) gyúrás (1) gyurcsány (1) halo 5 guardians (2) harrison ford (1) heroes VII (1) house of cards (1) igazság (1) index (1) infláció (1) ítélet (1) it takes two (1) james spader (1) játék (1) játékok (2) jelenkor (1) jelenség (1) jog (1) jóslás (1) józan ész (1) just cause 3 (1) j allen brack (1) katasztrófa (1) kathleen kennedy (1) képmutatás (1) késmárk utca (1) kézbesítés (1) kojima (1) kommentek (1) kommenttiltás (1) konami (1) kormány (1) kovács ákos (1) kovács áron (1) közösség (1) közszereplő (1) közügy (1) kritika (1) kudarc (1) kulcsárék (1) kutya (1) last man on earth (1) legacy of the void (1) lmp (1) love death and robots (1) lurdy (1) macbook pro (1) maffiózók (1) magyaroroszág (1) magyarország (2) maksa zoltán (1) mandalorian (1) marvel (1) máv (1) megan boone (1) megjelenés (2) metro exodus (2) microsoft (2) mikrotranzakció (1) mindhunter (1) mirrors edge catalyst (1) monetizáció (1) music key (1) need for speed (1) nemierőszak (1) nextgen (3) nintendo nx (1) nintendo switch (1) nmhh (1) nosika (1) okosóra (2) orange is the new black (1) összefoglaló (1) otherworld (12) ovs (1) patreon (1) pcguru (1) példakép (1) per (1) petíció (1) playit (2) playstation (1) playstation 4 (1) playstation 5 (2) playstation vita (1) pletyka (1) politikai korrektség (1) pozitívfebruár (1) premier (1) próba (1) puzsér (1) rádió rock (1) rágcsálók napja (1) rare replay (1) reakció (1) reklám (1) rise of the tomb raider (1) robert downey jr (1) róma (1) ryan gosling (1) sallai Benedek (1) samsung (1) sega (1) seggfejek (1) sherlock (1) sohatöbbet (1) solo (1) sopranos (1) sorozatok (3) splinter cell (1) square enic (1) square enix (1) Starcraft II (1) star wars (2) Star Wars Battlefront (1) stat (1) statisztika (2) stranger things (1) suicide squad (1) svédország (1) switcher (1) syma (1) szárnyas fejvadász 2049 (1) szerzői jog (1) színészek (1) szolidaritás (1) tanárdiák tüntetés (1) tanulság (1) tárgyalás (1) társadalom (1) tartalomgyártás (1) telekom (1) thevr (2) the 100 (1) the boys (1) the walking dead (1) tibi atya (1) tom hiddlestone (1) tonny tallarico (1) toplista (1) top 10 (1) trónok harca (1) twitter (1) ubisoft (4) udvardi péter (1) update (1) v. élménytábor (1) választás (1) váltás (1) változás (1) vélemény (10) videó (1) videojáték (3) videojátékok (1) video games live (1) vikings (1) visszaélés (3) warrior (1) watchmen (1) witcher (1) wolfenstein (1) xbox (1) xbox one (1) xbox series x (1) youngblood (1) youtube (9) youtube premium (1) zaklatás (2) zoly (9) Címkefelhő

Hivatalos: A Youtube simán hagyja, hogy meglopjanak!

Zoly82 2021.12.07. 15:53

unnamed.pngA Gizmodo nevű tech portál pénteken lehozott egy cikket arról, hogy két arizonai pali 4 év alatt 20 millió dollárt, azaz magyar pénzre átszámítva nagyjából 6,7 milliárd forintot csalt ki a Youtube-ból, méghozzá olyan eszközzel, hogy magukat - kamucégeken keresztül - 50 ezer(!) videóban elhangzó zene jogtulajdonosának adták ki, így követelték a nekik járó jogdíjat, amit a világ legnagyobb videomegosztó portálja készségesen meg is adott nekik, négy év alatt 6,7 milliárd forinttal megrövidítve másokat. Most kiderült, hogy a két férfinak az égvilágon semmi köze nem volt a szóbanforgó dalokhoz, még kevésbé azok jogaihoz.

Ez az eset azért szemléletes, mert aki tartalomgyártással foglalkozik az már jóideje tudja, hogy a Youtube-on semmit nem jelent a fair use, vagyis a méltányossági szemléletmód, például ha mondjuk egy filmnek a hivatalos trailerét használod fel ahhoz, hogy a kritikádnak hordozóközeget biztosítson. Elvileg pont az ilyen és ehhez hasonló esetekhez jött létre a fair use, a gyakorlatban viszont ezt olyan körülményes lenne tételesen vizsgálni, hogy a Youtube mögött álló Google inkább kísérletet sem tesz rá. És hogy mi következik ebből a magatartásból? Leginkább a szabadrablás intézménye. Pontosan az, amit ez a két arizonai pasas művelt 2017 óta és ne legyenek illúzióink, nem ők az egyetlenek akik éltek- és mind a mai napig élnek ezzel a lehetőséggel. És ez az eset elhozta nekünk a megvilágosodást. Immáron nem kell a sötétben tapogatózva, konteózva és vélt rémeket látva azt youtube-ios-app.jpgéreznünk, hogy a Youtube nem védi meg azokat a tartalomgyártókat, akikből – sokak véleménye szerint – megél. Ez az eset napnál világosabban igazolja, hogy (jogi) támadás esetén a Youtube-ra a tartalomgyártó nagyjából annyira számíthat, mint az átlag polgár a rendőrségre. Még csak az sincs, hogy egyedileg vizsgálnák meg az eseteket és egy kirakatérvelés keretében döntenének tízből tízszer a felperes javára. Helyette egészen egyszerűen elfogadták, hogy ha úgyis tízből tízszer annak van igaza aki fizet, akkor mi lenne, ha ez lenne az alapvető attitüd? A Youtube ebből a kommunikációs térből ezzel ki is vonult. Mi a nyavajának törjék magukat feleslegesen, nem? Ugyanis félreértés ne essék, a Youtube nem a tartalomgyártóból él, hanem a hirdetőből. És ha a hirdető úgy dönt, hogy huszonötezer helyett csak huszonnégyezer helyen akar hirdetni, akkor a Youtube nem fog harcolni a maradék ezer videó(s)ért. Vagy valaki komolyan azt hiszi, hogy a Youtube majd szembeszáll a Disney-vel, amiért az demonetizálja egy magyar kisvideós blogját, amiben egyszer megvillan Kylo Ren (jogvédett) fénykardja? Emlékezzünk, 2017-ben a Youtube zokszó nélkül szerződést bontott PewDiePie-jal is, amint a Disney egy kicsit szigorúbban kezdett nézni. De emlékszünk a pedofil botrányra? A Wired február 20-án lehozta, hogy újfajta trükkel terjednek az ilyen tartalmak a Youtube-on, amire rettenetesen berágtak olyan hirdetők, mint a L’Oreal. Szerintetek mennyi idő kellett, hogy a platform erre tevőlegesen reagáljon? Két hónap? Három hónap? Nem. Mindössze 10 nap múlt el és bevezették a gyerekeknek szóló / őket ábrázoló kategóriát, amit a jövőben nem lehet monetizálni. Ennyi. Ha fontos valami (a befektetőnek), azt alig két héten belül megoldják. Ha meg csupán a tartalomgyártó problémázik, az meg majd megoldja. Eddig is megoldotta. És ez a rutin olyan jól működik, hogy mint a mellékelt ábra mutatja, a pénzéhes nagyvállalatok közé olyanok is becsatornázhatják magukat, akiknek semmi keresnivalójuk nincs ott. Ebben a relációban a tartalomgyártó teljesen mindegy mekkora, teljesen mindegy mit csinál, ha fentről valaki azt mondja „az ott az enyém” teljesen mindegy hogy a szóbanforgó jelenetben mi látható, a Youtube tálcán nyújtja azt át. Persze lehet fellebbezni, de azt nem/sem a Youtube fogja elbírálni, hanem a jogkövetelő. Ő pedig harminc esetből huszonkilencszer úgy fogja megítélni, hogy neki van igaza. Meglepő, ugye? Na most ez a realitás a mai napig csupán perszonális valóságérzékelés volt. Mostmár azonban tudjuk, hogy ténylegesen ez a valóság. Várom, hogy valamelyik gyorsétteremlánc mikor fogja a hamburgerét belelátni mondjuk Master Chief puskájába és erre való hivatkozással demonetizálni például a Halo Infinite kritikámat. Egy biztos, a Youtube-on nem fog múlni, hogy megtörténjen...

Címkék: vélemény youtube copyright szerzői jog visszaélés tartalomgyártás content id

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://maczoly.blog.hu/api/trackback/id/tr5516776182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása