Amikor a Microsoft pár hete leleplezte az Xbox One-t ugyanúgy reagáltam, mint mindenki más, de az azóta eltelt időben fel-felparázslott bennem a remény. Mi van, ha ez egy átgondolt marketingstratégia része? Nem létezik az, hogy ennyivel az E3 előtt a Microsoft tudatosan zúdít ránk ennyi rossz hírt. Nem létezik, hogy az Xbox One ennyi legyen, amin nem javítottak a később kiszivárgott hírek sem (állandó online kapcsolat, használt játékok korlátozása, stb). Ezzel együtt az Xbox One színpadi szereplése leginkább a disznóvágások kivéreztetésére emlékeztetett.
Most nem fogok tételesen végigmenni a prezentáció eseményein. Annyi pozitívum mindenképpen megemlítendő, hogy ezúttal tényleg a játékoké volt a főszerep, bár mivel az E3-on vagyunk elég égő lett volna ha nem. A hírek szerint a Micro egy milliárd dollárt költött exclusive címekre. Az még hagyján, hogy ezekből semmit nem láttunk, de igazából másból sem. A Forza 5-ből pár kapkodó snitten kívül alig mutattak valamit. Szép lesz, látványosan fog jobbra-balra mozogni a sofőr feje (mintazigazi) és láthatjuk olyan szögekből, amit játék közben úgysem fogunk használni. Szép, gyors, megjelenéskor kapható. Lesz majd Halo is valamikor. Meg talán Fable 4 is, bár erről mélyen hallgattak. Oneon támad fel 20 év után a bunyós játékok alapvetése, a Killer Instinct, ami a célközönségnek éppen ezért sanszosan semmit nem mond, de nem is mutogatták annyi ideig, hogy ez a helyzet megváltozzon. Jön Xbox360-ra és Onera a World of Tanks, ami ha már 3 éve ingyenesen elérhető pécén miért ne legyen sarokköve a los angelesi shownak is. Mondjuk van benne logika, a Minecraft is brutális sikereket ért el konzolon, pedig ugyanolyan háttérrel indult, mint a WoT. Ha már Minecraft, abból is lesz egy XBox One kiadás, valami “nagyobb”. Hogy ez mit jelent persze arra sem tértek ki, de 66 ország sokmillió játékosa nem tévedhet. Kérdés, hogy egy alapvetően low-budget játék célközönsége kiad-e $499-t egy korlátozásokra építő konzolra?
Egyedül a Ryse nézett ki meggyőzően, de az is Kinect exclusive címhez képest kontrollerrel volt játszva és még így is esetlennek, nehézkesnek tűnt az emberünk mozgása. Komolyan, az egyetlen érdemleges játék egy új IP, a Titanfall volt a régi Modern Warefare csapattól, a Respawntól. De vajon elég lesz-e egyetlen értelmes exclusive cím, hogy eljöjjön az Xbox One nyara?
Hozzá kell tennünk, még nem láttuk az Xbox One-t. Benne van a lehetőség, hogy a számos korlátozás, tiltás és kötelezettség ellenére jobb lesz, mint a PS4, hiszen nem példanélküli az ilyesmi (az Apple rendszerei is rogyásig vannak pakolva ellenőrzéssel, és különböző third-party tiltásokkal). Viszont a videójátékpiac szereti ha lenyűgözik, más ipari szegmensben ez nem ilyen egyértelműen kimutatható. A Microsoft műsorából pedig nagyon hiányzott ez a faktor és így tovább él az állandóan figyelő Kinect nagytestvéri jellege, az online kötelezettség, hogy a haverom játékát én nem hozhatom át magamhoz. Ez is akkora hülyeség, simán meg lehetett volna oldani, hogy csak egy első 1-2 szint legyen játszható és a többinél tiltson. Finomságok, de már nem egyértelmű tiltásról beszélnénk. És ha ez még mind nem lenne elég, az Xbox One mindemellett még drága is, legalábbis száz dodóval vastagabb, mint a PS4. Mondjuk nekünk magyaroknak sovány vígasz mindkét ár, mert mi így is, úgy is 100k fölött fogunk dellázni értük novemberben.
A Sony műsora egyébként így utánagondolva arról szólt, hogy kimondják, amit a Micro most csinált az egy mezei disznóvágás volt. Nem ők nyírták ki a szomszéd malacát, elintézték azt ők maguknak. Technikailag szépen sorra lecsapkodták az összes labdát, amit a Micro feldobott. Nem fog bámulni minket a PS Eye, nem kell örökké online lógni, nem fogják szankcionálni a használt játékokat ... pár érv, ami után az Xbox One csupán egy keménykedő lúzernek tűnt. Viszont a Playstation 4 megítélését nagyban torzítja az Xbox One bukdácsolása. Ha a Sony konferenciáját önmagában láttuk volna, Microsoft előzmények nélkül szerintem igen komoly kérdéseink maradtak volna a show végére. Kezdjük ott, hogy a Playstation 4 ipari termékre emlékeztető külseje sem sokkal szebb, mint az Xbox Oneé - legfeljebb vékonyabb. Emellett a PS4 címekből sem láttunk igazából semmit, sőt talán még kevesebbet, mint a Micronál. Az inFamous Second Son és a The Order: 1886 csak egy render trailert kapott, a korábban látott Knack és Driveclub gameplay gyanús, de kapkodó előzetest. És persze komoly hangsúlyt kaptak az indie fejlesztők (bár az ő játékaikban nem érződött a next-gen hardver jelenléte) és a multiplatform címek, melyek közül a Bungie-féle Destiny nézett ki a legdurvábban és ennyi.
Szóval igazából a Sony úgy néz ki az Xbox Onehoz képest pozicionálta sajátmagát, nem annyira a PS3-hoz képest. Éppen ezért nagy szerencséje volt a Sonynak, mert ha a Microsoftnak nem lett volna ekkora arca az E3-on, akkor sanszosan most a PS4-ről szólna ez a poszt...