HTML

MacZoly

Kiírom magamból ami jön

Friss topikok

Címkék

1956 (1) 2014 (1) 2016 (1) 2019 (1) 2023 (1) activision (1) ad blocker (1) állatartás (1) american crime story (1) anno 2205 (1) apple (3) apple watch (2) ár (2) assassins creed syndicate (3) azahriah (1) backward compatibility (1) ballie (1) banshee (1) battlestate (1) batwoman (1) bejelentés (1) berki krisztián (1) best of 2019 (1) betegség (1) bethesda (4) bevétel (1) bíróság (1) blacklist (2) black mirror (1) black ops III (1) blade runner (1) blizzard (2) blog (3) boomer (1) botrány (5) budapest (1) büfő (1) bukás (1) call of duty (1) capcom (1) ces 2020 (1) chernobyl (1) chris evans (1) chris hemsworth (1) cikkek (1) content id (1) copyright (1) crytek (1) csalódás (1) csomag (1) csuti (1) dancsó péter (1) dark crystal (1) deadpool (1) deathloop (1) death stranding (1) deep silver (1) démonok között 2 (1) disney (1) doom patrol (1) dpd (1) dpd csomagküldő (1) e3 (4) eb falu (1) edzés (1) egészség (1) egy star wars történet (1) electronic art (1) elektromos autó (1) elek zoli (1) elemzés (1) elhízás (1) élménytábor (1) előfizetés (1) előjel (1) escape from tarkov (1) esport fest (1) étrend (1) étterem (1) exclusive (1) fallout 4 (1) far cry (1) far cry new dawn (1) fekete lista (1) fidesz (2) film (1) filmbarátok (1) filmek (1) fitness (2) fogyasztóvédelem (1) forza 6 (1) futár (1) game (1) game awards (1) game of the year (1) game of thrones (2) gaming (3) GAMING (2) gandolfini (1) geoff keighley (1) gomorra (1) gondolatok (1) gyűjtői kiadás (1) gyúrás (1) gyurcsány (1) halo 5 guardians (2) harrison ford (1) heroes VII (1) house of cards (1) igazság (1) index (1) infláció (1) ítélet (1) it takes two (1) james spader (1) játék (1) játékok (2) jelenkor (1) jelenség (1) jog (1) jóslás (1) józan ész (1) just cause 3 (1) j allen brack (1) katasztrófa (1) kathleen kennedy (1) képmutatás (1) késmárk utca (1) kézbesítés (1) kojima (1) kommentek (1) kommenttiltás (1) konami (1) kormány (1) kovács ákos (1) kovács áron (1) közösség (1) közszereplő (1) közügy (1) kritika (1) kudarc (1) kulcsárék (1) kutya (1) last man on earth (1) legacy of the void (1) lmp (1) love death and robots (1) lurdy (1) macbook pro (1) maffiózók (1) magyaroroszág (1) magyarország (2) maksa zoltán (1) mandalorian (1) marvel (1) máv (1) megan boone (1) megjelenés (2) metro exodus (2) microsoft (2) mikrotranzakció (1) mindhunter (1) mirrors edge catalyst (1) monetizáció (1) music key (1) need for speed (1) nemierőszak (1) nextgen (3) nintendo nx (1) nintendo switch (1) nmhh (1) nosika (1) okosóra (2) orange is the new black (1) összefoglaló (1) otherworld (12) ovs (1) patreon (1) pcguru (1) példakép (1) per (1) petíció (1) playit (2) playstation (1) playstation 4 (1) playstation 5 (2) playstation vita (1) pletyka (1) politikai korrektség (1) pozitívfebruár (1) premier (1) próba (1) puzsér (1) rádió rock (1) rágcsálók napja (1) rare replay (1) reakció (1) reklám (1) rise of the tomb raider (1) robert downey jr (1) róma (1) ryan gosling (1) sallai Benedek (1) samsung (1) sega (1) seggfejek (1) sherlock (1) sohatöbbet (1) solo (1) sopranos (1) sorozatok (3) splinter cell (1) square enic (1) square enix (1) Starcraft II (1) star wars (2) Star Wars Battlefront (1) stat (1) statisztika (2) stranger things (1) suicide squad (1) svédország (1) switcher (1) syma (1) szárnyas fejvadász 2049 (1) szerzői jog (1) színészek (1) szolidaritás (1) tanárdiák tüntetés (1) tanulság (1) tárgyalás (1) társadalom (1) tartalomgyártás (1) telekom (1) thevr (2) the 100 (1) the boys (1) the walking dead (1) tibi atya (1) tom hiddlestone (1) tonny tallarico (1) toplista (1) top 10 (1) trónok harca (1) twitter (1) ubisoft (4) udvardi péter (1) update (1) v. élménytábor (1) választás (1) váltás (1) változás (1) vélemény (10) videó (1) videojáték (3) videojátékok (1) video games live (1) vikings (1) visszaélés (3) warrior (1) watchmen (1) witcher (1) wolfenstein (1) xbox (1) xbox one (1) xbox series x (1) youngblood (1) youtube (9) youtube premium (1) zaklatás (2) zoly (9) Címkefelhő

Pontozva: Beyond, The Last of Us + az év játéka

Zoly82 2013.11.26. 10:30

Kábé egy-másfél hete kölcsönkértem Shirintől két darab PS3 exclusive játékot, hogy az anuális évzáró Év legjobbjai szavazáson legalább halovány fogalmam legyen arról mik jelentek meg PS-re. Mivel elég széles korosztályt lő be magának a Sony úgy általában, engem meg a világból ki lehet kergetni a Ratchet & Clank és hasonló próbálkozásokkal, így két cím pótlását tartottam kardinális kérdésnek. A Beyond: Two Souls-ét és a The Last of Us-ét. VIGYÁZAT, A FOLYTATÁSBAN SPOILER!!!

Spórolok magamnak némi időt, mivel Shirin mindkét játékot bemutatta már korábban nem fogok elmerülni a történetben, a fejlesztőkben, meg a többiben, kizárólag arról fogok írni nekem mit nyújtottak.

Szóval a Beyond: Two Souls egy újabb próbálkozás a Quantic Dreamtől, valahol a Heavy Rain vonalon, azzal a céllal, hogy minél vékonyabban fogjon az a ceruza, amikor választóvonalat kell húzni játék és film között. Ennek érdekében két húzónevet is felkértek teljes lemodellezésre, mocapelésre és nem utolsó sorban szinkronnak: Ellen Page-et és Willem Dafoe-t. A sztori ambíciózus, ezúttal nem egy sorozatgyilkos lélektani mibenlétét feszegeti David Cage, hanem azt mi vár minket a túlvilágon, illetve van-e értelme kaput nyitni a két világ között.

Tetszett, hogy a két fő karakter motivációs szála és egymás közti viszonyrendszere remekül fel van építve. A Page alakította Jodie kiskora óta kvázi laboratóriumi egérként tengeti életét, vágyik rá-, de semmi kapcsolata a külvilággal. Egyetlen társa a válla fölött lebegő Aiden, akire - szokás szerint - pályázik az Egyesült Államok mindenféle honvédelmi szerve a Pentagontól a CIA-ig, majd jön a szökés, akció, mittudomén.

Aztán ott van a családja elvesztésén búsuló Nathan, akinek innentől meg is indokolva miért foglalkoztatja a szellemvilág importálása. A karakterek nagyon jók, a cselekmény meglepően fordulatos és látványos, vizuálisan pedig egyszerűen besza-behu.

Ami leginkább nem tetszett, hogy a jelek szerint a filmes és játékvilág közti határ elmosásával nem a két világ kerül egyre közelebb egymáshoz, éppen ellenkezőleg, mintha egyre távolabb kerülnének a saját gyökereitől. Nagyon minimális interakciót kapunk a Beyondban és az sem különösebben szinvonalas (különösen igaz ez az akció részekre), ily módon csak jellege okán beszélhetünk játékról. Másfelől meg a történet szörnyen kusza, térben és időben ide-oda ugrál, amit a végén megértünk miért történik, de családi drámából eszkalálódni egy a Föld megmentéséért folytatott interdimenzionális világmegmentő expedícióba talán a kelleténél nagyobb túlzás, nem?

Mindnesetre egy kört simán ráver a 2010-es Heavy Rainre, de remélem a Cage következő projektje már inkább játék lesz, mint referenciaanyag Hollywoodba.

4/5

Aztán a másik reményteljes jelölt a Naughty Dog-féle posztapok The Last of Us. Ez a játék minden szinten feltörli az emberre a padlót. Nem nagyon tudom arányaiban hol tarthatok vele, mert még nem játszottam végig, de a legjobban az lepett meg, hogy ennek a játéknak művészi tartalma van. Az Uncharted után ezt hitte volna valaki? És ez nem az Uncharted ellen szól.

Bevallom amikor először hallottam a koncepcióról nagyon idegenkedtem tőle. Spóráktól fertőződő emberek? Kislányt eljuttatni A-ból B-be és ez konkrétan a történet? Két szereplőre helyeződik a fókusz és nincs co-op? Oké, egy újabb periférikus világ vége játék, nincs belőle elég a piacon (sarcasm).

Azonban a The Last of Us minden egyes mozzanata, pixele, lelkének minden szilánkja átgondolt és tudatos. Élből ez a játék nextgennek látszik, simán. Olyan nagyfelbontású textúrák vannak mindenhol, hogy órákkal később, akár 10 óra után is rá lehet csodálkozni egy-egy belvárosi sikátor kidolgozottságára. A játékmenet amúgy eléggé puritán, de a szó jó értelmében. Lényegében az Uncharted alapjaira építkezik, de annál jóval személyreszabottabb. A nyersanyag komoly szempont a játékban, ebből kell mindenféle fegyvert, csapdát, EÜ csomagot hekkázni magunknak, vagy éppen a fegyverünket fejleszteni. Amúgy meg teljesen mindegy, mert a játék igazi lénye maga a két szereplő és a köztük lévő egymásra utaltságból fakadó kapcsolat. Valóban Ellie eljuttatása a lényeg A-ból B-be, viszont ami út közben történik, attól lesz a The Last of Us ennek a generációnak az egyik legjelentősebb alkotása. Ha valaki a fejét is használja (rajta szemmel, füllel, stb) és nem csak az ujjait, akkor észre lehet venni, hogyan hódítja vissza a természet, amit az ember a civilizálódás nevében az évek során elbitorolt tőle. Nővényzettel benőtt főutak, futónövényekkel borított toronyházfalak, mohaborította autók és mindenek felett az itt jelenlévő csend. Merthogy ezeken a pontokon nincsenek se járőrök, se szörnyek. Mintha ezek a lények is a letűnt civilizáció nyomorúságos beton és téglafalai között lennének csak életképesek, attól függetlenül, hogy persze ki is tudnak jönni onnan, de ettől még érdekes. Igen erős kontrasztot teremt a játék természet és ember között. Ezek után nem is csoda, hogy a “zombi” jelenségért sem egy elcseszett kémiai kísérletet tesznek meg felelősnek, hanem spórákat, természetes spórákat, mintegy természeti csapást az emberiség ellen.

Nagyon tetszett emellett, hogy a játék szociológiailag is érzékeny. Félidőtájt összefutunk egy másik túlélőpárossal, két testvérrel, akiken látszik az egymásba kapaszkodás, nem csak a köztük lévő szeretet okán, de talán a kétségbe esettség is, hogy már csak ők maradtak egymásnak. Amikor a kisebbik megnyeri a megfertőződött/meghal finálét, bátyja igazi félelme is felszínre tör. A magánytól való félelem gyengesége, be is végzi ott helyben. Hirtelen minden értelmet nyer ebben a világban, főszereplőnk Joel ridegsége is útitársa iránt. Ugyanakkor a The Last of Us haszonsít egy univerzális szimbólumot is, a gyermeki ártatlanságot. Ellie egy életvidám, szeretetéhes lány, aki felnéz Joelre, bízik benne és számít rá. Az ő karaktere kvázi reménysugárként járja át ezt a pokoli világot, hogy talán van még remény. A figurát azonban formálja a környezete, a rengeteg halál, a gyilkosságok, az életveszély. Egy idő után ezt a gyermeki tisztaságot féltjük leginkább és új jelentést kap a The Last of Us, új dimenziót nyer, hogy a világ vége végülis mikor jön el? Hogyha kiírtják egész Bostont, vagy ha a túlélők és főleg az utánuk jövő generáció elveszíti a reményt a szebb világra, vagy szimplán túlélésre?

Mondom, még nem játszottam végig, de ennek hiányában is azt kell mondjam, videojáték vonatkozásban ez az év a The Last of Us-ért kezdődött el januárban. Emelem a kalapom a Naughty Dog elött, köszönöm, hogy az előzetesek alapján tévesen ítéltem meg a játékukat.

5/5

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://maczoly.blog.hu/api/trackback/id/tr785657425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása