HTML

MacZoly

Kiírom magamból ami jön

Friss topikok

Címkék

1956 (1) 2014 (1) 2016 (1) 2019 (1) 2023 (1) activision (1) ad blocker (1) állatartás (1) american crime story (1) anno 2205 (1) apple (3) apple watch (2) ár (2) assassins creed syndicate (3) azahriah (1) backward compatibility (1) ballie (1) banshee (1) battlestate (1) batwoman (1) bejelentés (1) berki krisztián (1) best of 2019 (1) betegség (1) bethesda (4) bevétel (1) bíróság (1) blacklist (2) black mirror (1) black ops III (1) blade runner (1) blizzard (2) blog (3) boomer (1) botrány (5) budapest (1) büfő (1) bukás (1) call of duty (1) capcom (1) ces 2020 (1) chernobyl (1) chris evans (1) chris hemsworth (1) cikkek (1) content id (1) copyright (1) crytek (1) csalódás (1) csomag (1) csuti (1) dancsó péter (1) dark crystal (1) deadpool (1) deathloop (1) death stranding (1) deep silver (1) démonok között 2 (1) disney (1) doom patrol (1) dpd (1) dpd csomagküldő (1) e3 (4) eb falu (1) edzés (1) egészség (1) egy star wars történet (1) electronic art (1) elektromos autó (1) elek zoli (1) elemzés (1) elhízás (1) élménytábor (1) előfizetés (1) előjel (1) escape from tarkov (1) esport fest (1) étrend (1) étterem (1) exclusive (1) fallout 4 (1) far cry (1) far cry new dawn (1) fekete lista (1) fidesz (2) film (1) filmbarátok (1) filmek (1) fitness (2) fogyasztóvédelem (1) forza 6 (1) futár (1) game (1) game awards (1) game of the year (1) game of thrones (2) GAMING (2) gaming (3) gandolfini (1) geoff keighley (1) gomorra (1) gondolatok (1) gyűjtői kiadás (1) gyúrás (1) gyurcsány (1) halo 5 guardians (2) harrison ford (1) heroes VII (1) house of cards (1) igazság (1) index (1) infláció (1) ítélet (1) it takes two (1) james spader (1) játék (1) játékok (2) jelenkor (1) jelenség (1) jog (1) jóslás (1) józan ész (1) just cause 3 (1) j allen brack (1) katasztrófa (1) kathleen kennedy (1) képmutatás (1) késmárk utca (1) kézbesítés (1) kojima (1) kommentek (1) kommenttiltás (1) konami (1) kormány (1) kovács ákos (1) kovács áron (1) közösség (1) közszereplő (1) közügy (1) kritika (1) kudarc (1) kulcsárék (1) kutya (1) last man on earth (1) legacy of the void (1) lmp (1) love death and robots (1) lurdy (1) macbook pro (1) maffiózók (1) magyaroroszág (1) magyarország (2) maksa zoltán (1) mandalorian (1) marvel (1) máv (1) megan boone (1) megjelenés (2) metro exodus (2) microsoft (2) mikrotranzakció (1) mindhunter (1) mirrors edge catalyst (1) monetizáció (1) music key (1) need for speed (1) nemierőszak (1) nextgen (3) nintendo nx (1) nintendo switch (1) nmhh (1) nosika (1) okosóra (2) orange is the new black (1) összefoglaló (1) otherworld (12) ovs (1) patreon (1) pcguru (1) példakép (1) per (1) petíció (1) playit (2) playstation (1) playstation 4 (1) playstation 5 (2) playstation vita (1) pletyka (1) politikai korrektség (1) pozitívfebruár (1) premier (1) próba (1) puzsér (1) rádió rock (1) rágcsálók napja (1) rare replay (1) reakció (1) reklám (1) rise of the tomb raider (1) robert downey jr (1) róma (1) ryan gosling (1) sallai Benedek (1) samsung (1) sega (1) seggfejek (1) sherlock (1) sohatöbbet (1) solo (1) sopranos (1) sorozatok (3) splinter cell (1) square enic (1) square enix (1) Starcraft II (1) star wars (2) Star Wars Battlefront (1) stat (1) statisztika (2) stranger things (1) suicide squad (1) svédország (1) switcher (1) syma (1) szárnyas fejvadász 2049 (1) szerzői jog (1) színészek (1) szolidaritás (1) tanárdiák tüntetés (1) tanulság (1) tárgyalás (1) társadalom (1) tartalomgyártás (1) telekom (1) thevr (2) the 100 (1) the boys (1) the walking dead (1) tibi atya (1) tom hiddlestone (1) tonny tallarico (1) toplista (1) top 10 (1) trónok harca (1) twitter (1) ubisoft (4) udvardi péter (1) update (1) v. élménytábor (1) választás (1) váltás (1) változás (1) vélemény (10) videó (1) videojáték (3) videojátékok (1) video games live (1) vikings (1) visszaélés (3) warrior (1) watchmen (1) witcher (1) wolfenstein (1) xbox (1) xbox one (1) xbox series x (1) youngblood (1) youtube (9) youtube premium (1) zaklatás (2) zoly (9) Címkefelhő

Másfél éve next-gen, avagy megérte-e a váltás? Nem.

Zoly82 2015.03.04. 12:12

Sajnos tapasztalatból tudom, hogy a legnehezebb, amikor az embernek saját magát kell kritizálnia, a hozzáállását és a döntéseit. Jelen esetben halmozottan hátrányos a helyzetem, hiszen egy olyan konzol büszke tulajdonosa vagyok, amit amúgy is divat ekézni az iparban - és lássuk be, nem minden ok nélkül. A napokban eljutottam arra a pontra, hogy értékeljem hol is tartunk az úgynevezett next-gen élménnyel, mit is kaptunk azért cserébe, amit a játékipar elvár tőlünk. Kezdjük az egészet egy érdekes példával.

Tegyük fel, hogy van egy pofa, akit a mai napra való tekintettel nevezzünk Kázmérnak. Kázmér nagy videojátékos, mindenféle játékon játszott életében. 2004-ben Kázmért valamilyen úton-módon hibernálják és csak bő tíz évvel késöbb, napjainkban tér magához. Kázmérnak a következő fogalmakkal kell azonnal megbarátkoznia: Blu-ray, live stream, digitális disztribúció, DLC, Day 1 patch, Live Gold, PSN, PS Plus, 900p vs 1080p felbontás, epizodikus megjelenés, stb. Kázmérnak gyorsan kisül az agya, sarkonfordul, hazamegy és előássa a régi Playstation 2 konzolát.
Ez a kis fenti példa tökéletesen tükrözi milyen mérhetetlenül sokat változott a játékipar mindössze egyetlen évtized alatt.

Kifogytunk az érvekből

Régen a konzolos mentalitás alapját az adta, hogy van egy fix all-in-one konfigurációm a nappalimban, egyszer kifizetem érte azt az igen magas összeget, de onnantól azon évekig megy akadás nélkül, annak legjobb formájában a játék, közel a legjobb grafikán. Ráadásul konzolosnak lenni rohadt nagy kiváltság volt, sz.rásig voltunk olyan címekkel, amiket bezzeg a pécések sosem fognak megtapasztalni.

Ehhez képest ott tartunk, hogy minekutána a Ryse és a Dead Rising 3 is megjelentek PC-re a Microsoftnak a Forza és a Halo-sorzaton kívül konkrétan egyetlen exclusive címe sincs (és ezek is el fognak tűnni a Windows 10-zel). De egyetlen egy sem!

A Sony ezen a téren valamivel jobban áll, de teszi ezt részben kényszerből, hiszen bármi más platformon megjelenni, főleg PC-n potenciálisan a Microsoft malmára hajtaná a vízet.

Ez nagyon komoly probléma, mert konzolt legtöbbször azért veszünk, mert olyan játékok jelennek meg rá, amik másra (konkrétan pécére) nem. Nagyon ritka az a vásárló, aki azért költ el százpluszezret mert a konzolon simábban fog futni a játék, ehhez sokkal erősebb érvek kellenek. Például, hogy másra nem is jelenik meg több cím és ha ezt kihúzzák egy platform alól, az komoly károkat okoz.

Borzasztóan drága boltban...

Elvileg konzolra fejleszteni az egységes hardveres felépítés miatt sokkal egyszerűbb, ennek előnyei azonban nem realizálódnak a játék árában. Példának okáért az Assassin’s Creed Unity idehaza 4 ezer forinttal drágább konzolra, mint pécére.

A dobozos játékok ára egyébként annak ellenére nőtt, hogy már nem adnak mellé például kézikönyvet sem. A gyártási költségek csökkenése azonban olyannyira nem mutatkozik meg a játékok árán, hogy még Steamen is 60 Eurot kérnek a Unity-ért, azaz drágább, mint bármelyik bolti formája, pedig az már tényleg csak a lecsupaszított szellemi termék, semmiféle materiális alakja nincs.

Aki egyébként azt hinné, hogy csak a Ubisoft szabja így el az árakat, ne aggódjatok, az EA is még mindig drágábban méri a Battlefield 4-et Originen keresztül, mint bármelyik hazai boltban, pedig az ráadásul egy két éves játék.

... és drága online is.

És ha azt hinnénk, hogy a Steam drága, akkor nem néztük meg ugyanazokat az árakat PSN-en, vagy Xbox Live-on. A Wolfenstein: The New Order, vagy akár a nemrég megjelent Dying Light Live-on több, mint 20 ezer forintba kerül és körülbelül ugyanez a helyzet PSN-en is. 

A teljes konzolos értékesítési modell egy vicc. És például a Xbox Live-os Gold rendszer is okafogyottá vált. Anno amikor bevezették a szerverek fenntartásának költségével indokolták az előfizetést, ami egy kényelmes modellt biztosított, hiszen 2005 környékén még pécén sem mindig volt leányálom multiplayer meccset összehozni. Ez a korszak azonban mostanra teljesen elmúlt és pécén mindez továbbra is ingyenes, konzolon pedig még mindig előfizetéshez van kötve. Arról nem is beszélve, hogy másfél havonta leáll a PSN és a Live-nak is vannak furcsa dolgai, ami akkor is bosszantana, ha ingyenes szolgáltatásról beszélnénk.

És akkor arról még szóba sem került, hogy az ilyen Humble Bundle és Steam Summer Sale jellegű akciók nyomokban sincsenek konzolon, amikor is szinte szó szerint fillérekért vágnak utánunk nagyon komoly címeket.

Komplett műfajok hagyják ott a konzolokat

Nem nagy titok, hogy az RTS műfaj korábban sem kényeztette a konzoloskat, viszont az, hogy időközben kinőtt egy esport kultúra, aminek a legtöbb képviselője nagy ívben elkerülte mind az Xbox One-t, mind a PS4-et azért elég elkeserítő. Ha izoláltan élnénk a Microsoft, vagy a Sony laborjainak egyikében, akkor csak Twitch adásokból tudhatnánk az olyan játékokról, mint a League of Legends, a Dota 2, a Counter-Strike: Global Offensive, vagy a Hearthstone.
De említhetnénk az MMO játékokat is, amiknek jobb esetben egy Dust 514-féle mutációja jut el a konzolokra, de személyszerint a legfájóbb, hogy pl. Chris Roberts új játéka, a Starcitizen is csak pécére fog megjelenni. Tíz évvel ezelött egy ilyen húzás elképzelhetetlen lett volna.

Ja, és azt hallottátok, hogy a SEGA cakk-pakk kivonul a konzolpiacról és mostantól csak pécére és mobilra fognak játékot gyártani? Úgyhogy aki Alien: Isolation 2-t tervez játszani a jövőben spórolhat egy pécére.

1080p / 60 fps, amiről a konzolosok csak álmodnak

Az a féle egyértelmű technológiai fölény, ami pécékkel szemben a konzolokat mindig jellemezte, az már a megjelenésükkor nemhogy nem volt egyértelmű, de határozottan nem létezett. Az Xboxnak a FullHD-t, a Sonynak a 60 FPS-t nem sikerült elérnie, csak nagyon-nagyon kirívó esetekben.

A vicc az, hogy a generáció elején nem csak a sajtó, de a kiadók is azt hangoztatták, hogy a 60 fps lesz az új standard, mert mindenkinek ez kell (lásd Capcom). Ehhez képest látványosan szenved az ipar, hogy a mostani konzolokból kipréseljék ezt a teljesítményt, ami zömmel csak előző generációból remasterizált játékoknál jön össze (Halo, Tomb Raider, Last of Us, stb). Ráadásul néhány feljavított játék esetében is kimutatták, hogy pl. a Sleeping Dogs eredeti pécés verziója már tudta a “definitív” vizuált, szebbet, mint amire a késöbb megjelent definitive edition képes volt (egy eredetileg 2012-es játékról beszélünk). Tehát nem csak lépéshátrányba kerültek a konzolok, de sok esetben még ezt a lemaradást sem tudják érdemben behozni.

Rosszak a játékok!

Észrevettétek, hogy milyen játékoknak örülünk? Itt nincs értelme fanboykodni, teljesen mindegy melyik konzolról beszélünk, nincsenek olyan játékok, amiknek egyértelműen lehetne örülni, sőt, ezek a játékok sok esetben még a termékszintű megnevezésüknek is csak ímmel-ámmal tesznek eleget (lásd Ryse, vagy Order: 1886), vagy úgy elb.ssza a kiadó a megjelenést, hogy utána nem győzik foltozni (lásd Driveclub, vagy Halo: MCC). Mindez már egy-másfél évvel a konzolok megjelenése után!!!

Mondjuk az más kérdés, hogy ez a képet a külsős kiadók sem különösebben árnyalják, a Ubisoft például szerintem PR szempontból fennállása legkárosabb évén van túl.

Next-gen élményt akartok? Vegyetek pécét!

Azért azt is érdemes hozzátenni, hogy az informatikai fejlődés drámaian megtorpant, a legújabb Intel procik esetében zömmel inkább az energiahatékonyságot hangsúlyozzák, nem annyira a teljesítménynövekedést, amitől a pécé és a konzol közti szakadék egyre kisebbnek tűnik. Egy Kinecttel felszerelt Xbox One árából konkrétan lehet kapni olyan pécét, ami minimális kompromisszumok árán elfuttatja a jelenleg elérhető bármelyik(!) nextgen játékot. Ismétlem, bármelyiket és alkalmasint szebben, mint konzolon. Ehhez elég megnézni a Digital Foundry tesztjeit, ami önmagáért beszél.

Szerencsés csillagzat alatt jutott hozzám az Xbox One és örülök neki, mert végülis barternél többet nem tettem érte. De az biztos, nekem a next-gen számomra egy új pécét fog jelenteni. Egyszerűen nem tudok azonosulni ezzel a fajta konzolos filozófiával. Ami akkor a kényelemről és a hatékonyságról szól, mostanra méregdrágán mért kompromisszumok tömkelegét jelenti.

Ja, és azt hallottátok, hogy nagy eséllyel még idén új Xbox One és PS4 konzolok jelennek meg, mert a mostaniak nem bírják a 4K képmegjelenítést? Mit lehet erre mondani...?!

Címkék: otherworld nextgen playstation 4 xbox one

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://maczoly.blog.hu/api/trackback/id/tr597239959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Weeez 2015.03.15. 11:17:17

És tegyük hozzá, hogy a Steamnek is van most már "konzolja", a tőlük megvásárolható PC-k formájában (+ SteamOS).

baritej 2015.05.29. 16:48:07

Szerintem azért vannak kevésbé jó játékok a GwG-ban, mert teljesen más az üzeletfelfogása a Microsoftnak. A Goldot még az Xbox 360 megjelenésekor vezették be, és eleinte nagyrészt a multiért kellett fizetni.

Ezzel szemben a PS+-t a Sony már alapból úgy reklámozta, hogy extra játékokat adnak az előfizetőknek és akkor még szó sem volt fizetős PS-es multiról.

Szerintem emiatt a fordított történet miatt eltérő a minőség. A Gold játékai tényleg "csak" ajándékok, mivel a Microsoft felfogása szerint még mindig a multiért fizetsz.

baritej 2015.05.29. 16:49:15

@baritej: Rossz helyre ment ez a komment, majd légyszi töröld. :) (Meg ezt is)
süti beállítások módosítása