Az a jó a parlamenti munkában, hogy egy-egy törvényjavaslathoz még csak köszönőviszonyban sem kell lenni a hétköznapok szürke valóságával. Emlékszünk, amikor a (távolról sem) Keresztény (véletlenül sem) Demokrata Néppárt a szingliadóval fenyegetett tavaly? Na, most valami hasonló pattant ki az LMP fejéből. Egy éven belül kinyírnák a dízelmotoros autókat, majd rá két évre az összes benzines autó forgalmazását is törvényileg lehetetlenítenék el. Mindezt a környezetszennyezés és a szmogriadók gyakorisága okán és mert úgy is készen áll a magyar lakosság a tömeges autóváltásra.
Egyfelől dicséretes, hogy nem évtizedekben mérhető párbeszéd-maratonban látja Sallai úr a megoldást, hanem rövidtávú, határozott intézkedésekben. Ezzel nem is lenne semmi gond, de ez a tervezet ezer sebből vérzik, még azon az agresszív hozzáálláson túlmenően is, hogy ezzel kvázi fegyvert tartanak a gépkocsi tulajdonosok fejéhez.
Megszivatni a dízeleseket!
Ez nem annyira újkeletű kezdeményezés, mivel az elsősorban dízelmotorok által kibocsátott nitrogén-dioxid gáz tízszer annyira mérgező, mint mondjuk a buszok, vagy teherautók füstje. Kevesen tudják, de 2025-től Párizs / Athén / Madrid és Mexikóváros kitiltja városaiból a dízel járműveket. Sőt az USA több állama is elkötelezte magát, hogy 2050-ig mindennemű benzinmeghajtásos autót kitilt a határain belülről. A kezdeményezéshez csatlakozott továbbá Németország, Hollandia, Norvégia és az Egyesült Királyság. A németek egyébként már 2030-tól betiltanák az egész Unióban a benzines- és dízel autók forgalmazását.
Jól látható, hogy itt elég radikális lépések formálódnak, méghozzá belátható-, de a lakosság számára tervezhető időn belül, hagyva lehetőséget az embereknek az átállásra. Akinek például van most egy 3 éves Suzuki SX4-e, az még bőven tud tervezni a jövővel ebben az időszakban.
KIVÉVE MAGYARORSZÁGON!!!
Mivel idehaza, megint sikerült átesnünk annak a bizonyos lónak a túloldalára, ugyanis Sallai úr az átállásra mindösszesen egyetlen évet (de igazából még annyit sem) hagyna.
Na és onnantól mi lesz???
Ha minden Sallai úr tervei szerint halad, akkor 2018-tól a lakosság egy tetemes hányada rá lesz kényszerítve, hogy megváljon az autóitól. Ezt persze kérdéses hogyan fogják megtenni, hiszen nincs az az autókereskedés ami átvenné ezeket, mivel nem fogja tudni eladni.
Több megoldást is elképzelhetőnek tartok a helyzetre, de valahogy egyikben sem szerepel, hogy az állam, piaci áron felvásárolja ezeket a járműveket a tulajdonosoktól. Vagyis komoly esély van rá, hogy 2017/18 fordulóján sok-sok hirtelen elértéktelenedett dízel autó fog árokba kerülni, rohadásra ítélve, mindezt a környezetvédelem nemes eszményének nevében.
De legyünk jóindulatúak. Tegyük fel, hogy valamilyen úton-módon sikerül fájdalommentesen megválni a rengeteg dízel autótól, amiről pontos számok nincsenek, elvileg a hazai gépkocsi penetrációnak „csak” 15 százaléka, de még ebben az esetben is sokszázezer darabról van szó, nem is beszélve a tömegközlekedési eszközökről, a teherautókról és más szállítójárművekről. De legyen! Át kéne állni elektromos autóra. Nah, és akkor itt indul az izgalom.
- Ha normális férőhelyű, ötajtós elektromos autót szeretnénk, ami töltésenként nem 100-130 kilométeres távolságra van szavatolva, akkor tízmillió(!!!) forint alatt csak a Nissan Leaf jöhet számításba.
- Egy elektromos autó töltése őrületes energiát visz el (fázisonként 10-16 Ampert), amire a legtöbb háztartás nincs felkészítve. Ehhez árulnak speciális töltőket, amihez kicsit meg kell bütykölni a háztáji elektromos hálózatot és már tölthető is a kis Nissan Leafünk. A Leafhez egy ilyen charger minimum 270 ezer forint.
- És mi van azokkal akik panelben laknak és ha éppen nem a devizahitelt nyögik, akkor sem vennének tízmillióért autót, ha szeretnének? De tegyük fel, hogy megteszik. Hogyan fogják otthon tölteni? És ehhez nem is kell, hogy a hatodik emeleten lakjon a delikvens. Hogyan fogja akár a földszinti lakásból tölteni bárki az autóját, feltéve, hogy képzelt emberünk van olyan "szerencsés", hogy minden este közvetlenül az ablak alatt parkol és nem 200-250 méteres szórásban ahol éppen helyet talál. És persze feltételezzük, hogy a lakás alkalmas, csak a töltéshez 10-16 Amper felköhögésére. Kezdjük már érezni a problémát?!
Az ideális elektromos autó vásárló tehát kertes házban lakik, rendelkezik gépkocsi beállóval és 1-2 éven belül rendelkezni fog körülbelül 10,5 millió forinttal, amit kifejezetten (elektromos) autóvásárlásra fog/akar költeni. Nah, Sallai úr szerint ilyen emberek alkotják Magyarország gerincét, úgyhogy nincs más hátra, mint egyszerűen törvénybe iktatni, hogy mostantól ne így éljünk, hanem úgy. Nem is kell nagy átállás, hiszen aki autózni akar az a vezetőség felfogása szerint úgyis megoldja, nem igaz?
És csodálkoznak miért menekül ebből az országból mindenki...