Ez nem lesz egy nagy elemzés, szóval nem tervezem túl bő lére ereszteni a mondandómat. Örülök, hogy jön az új Wolfenstein, sőt örülök, hogy jól van időzítve a Wolfenstein Youngblood, ellentétben peches elődjével a New Colossus-szal, ami egy napon(!) jelent meg az AC Origins-szel, a Mario Odyssey-vel és mindössze egy héttel az aktuális CoD előtt. Ilyen darálóban akár fogadni is lehetett volna arra, hogy a Bethesda húzza a rövidebbet, de szerencsére az idei csillagzat kedvezőbb, hiszen nincs igazi kihívója a játéknak és nem is lesz augusztus végéig, szóval ha most nem megy nagyot a Wolfenstein, akkor bátran mondhatjuk, hogy sosem fog. A kiadó még egy Cyberpilot című VR verzióval is rajtvonalhoz állt, szóval minden készen áll a rohamra. Ha lesz!
Pont a napokban nézegettem a Wolfenstein Youngblood körüli felhajtást és a legfurcsább az, hogy nincs ilyen. Sőt, ami visszajelzés van az sem különösebben megnyugtató. A kiadó hivatalos felületén május végén kilőtt trailer közel egy milliós megnyitásszáma még akár okot is adhatna a bizakodásra, viszont a visszajelzések alapján, 25 ezer lájkra jut bő 5 ezer dislike, vagyis minden hatodik nézőnek ellenérzései vannak a látottakkal kapcsolatban. Ennek az okát sokmindenben lehet keresni. Lehet a brand, lehet az új koncepció (coopban akciózó csajok, egyébként az előző részek hősének lányai), de az sem kizárt, hogy az ellenérzés magának a Bethesdának szól. Összehasonlítás végett a Doom Eternal esetében a megnyitás is magasabb, de a like/dislike arány is egészségesebb arányban van egymással. Mondhatnánk persze azt, hogy igazságtalan a Doomot a Wolfensteinnel összehasonlítani, annak ellenére, hogy mindkettő alapvetően az id Software játéka, még akkor is ha a Youngbloodért ezúttal az Arcane csapata felel, de akkor legyen. Nézzünk egy viszonylag új indulót, az idei E3-on leleplezett Ghostwire: Tokyo számait. Nagyjából a Wolfenstein: Youngbloodot idéző megnyitások és a dislike-ok mélyen(!) a lájkok alatt vannak. A kérdés tehát, hogy mi az amitől a játékosok jobban utálják az új Wolfensteint, mint a két másik ígéretes Bethesda játékot.
Ha valaki azt hiszi nálam van az égi manna, elárulom nem tudom mi lehet a jelenség mögött, de az a helyzet, hogy a közösségi médiában történő aktivitás alapján eddig elég jó közelítéssel lehetett jósolni és nagyon nem lennék meglepve, ha ezt látva a Bethesdánál lelkiekben már készülődnének egy (újabb) buktához. Ami igazán meglepő, hogy a Wolfenstein napokon belül megjelenik és így visszagondolva még egyetlen online hirdetésbe sem futottam bele, pedig ha valakinek nekem aztán ugrálnia kéne az összes játékhirdetésnek. Van videós csatorna, ahol e téren összefüggést fedeztek fel a Rage 2 előkommunikációjával, sőt a Forbes-on is megjelent egy összeállítás azzal a címmel, hogy „ha nem tudod, hogy jön a Wolfenstein: Youngblood, nem a te hibád”. Viszont ez nem magyarázza azt a jelensége, hogy aki mégis tud a játék érkezéséről, azoknak a visszajelzésében miért ilyen magas a dislike arány?
Igazából a legkézenfekvőbb válasz az, hogy akik a fanfár hiányában is tudnak a játék premierjéről, ők a hardcore közönség. Mondjuk, hogy a rajongók, de legalábbis azok a játékosok, akik ha játszani akarnak tudják hova forduljanak információért. Na most ez a közönség bár nagyrészt elégedett a látottakkal, de aggasztóan magas a ’zaj’ a másik oldalról és ez kihatással lehet az eladásokra is.
Az is elgondolkodtató, hogy például a NeoGaf-en (elég pörgős, aktuális gamer fórum) szinte kihaltak a Wolfenstein topicok, a korábban említett VR-es Cyberpilot E3-as trailerének megnyitásszámait pedig némely magyar videós is lekörözi egy hónap alatt, nem hogy (lassan) kettő – igaz, itt legalább a like/dislike arányok biztatóak.
Lehet azt mondani, hogy ezek a számok nem jelentenek semmit, de a Han Solo film is bejárta tökéletesen ugyanezt az utat és borítékolni lehetett a végkifejletet. Innentől kezdve, látva a jeleket nem az a valódi kérdés, hogy a Wolfenstein Youngblood bukás lesz-e, hanem hogy mekkora. A Rage 2-nél már másnap ment a játék leakciózása, szóval ha van köztetek Wolfenstein rajongó, a helyetekben várnék a vásárlással néhány napot.
Hiszen emlékszünk: nem rendelünk elő-, és nem veszünk meg premierkor videojátékot!!!