Tegnap a Beszélgessünk során szóba került, hogy a hosszabb videóinkat mostanában rendre megszakítja a Youtube reklámokkal. Ez nyilván kellemetlen, hiszen a kereskedelmi tévés gyakorlatot idézi, ráadásul ez egy 10 perc hosszú videónál is átélhető már. Ezt senki sem szereti, jogosan merült fel, hogy oldjam meg. Aztán bevillant, hogy ... gondoljuk már ezt végig egy picit, hiszen erre van megoldás.
- Az egyik megoldás, hogy előfizet az ember Youtube Premiumra. Ez annyit tesz, hogy havi 1790 forintért megszabadulsz a bosszantó reklámoktól, amik megakadályoznak a kedvenc tartalmaid fogyasztásában.
Őszinténszólva, ha lenne ilyen szolgáltatás a kereskedelmi televíziózásnál, akkor már a fél ország rávetette volna magát, hogy az amúgy is közel három órás Gyűrűk ura részeket ne nyújtsák el másfélszer olyan hosszúra. Most azt hagyjuk hogy tévé előfizetésre ennek a többszörösét fizetjük ki havidíjban, amiért cserébe még bámulhatjuk az egyre szebben mosó Persilről szóló reklámokat is. És akkor kérdezik miért áramlanak át a fiatalok Youtube-ra... - A másik lehetőség, hogy előfizettek Patreonra. Ez már havi 1 dollárért, azaz valamivel több, mint 300 forintért elérhető és mivel az ide kerülő videók úgynevezett unlisted státuszban vannak és reklámok csak a publikált anyagokra kerülnek még jobban is jártok, mint a Youtube Premiummal, arról nem is beszélve, hogy pár nappal korábban láthatjátok a videókat, mint mások.
- A harmadik lehetőség hogy fellőttök valamilyen ad blockert. Ezzel most nyilván magam ellen is beszélek, hiszen mi a Youtube-on futó bevételeket tudjuk monetizálni és ebből vannak a bevételeink (ami tudom, hogy Magyarországon felér egy gyerekgyilkossággal), de ha valakit ez ennyire zavar, akkor tudom ajánlani.
Szerintem bőven gazdag a választék ahhoz, hogy akinek az idegeire mennek a reklámok, az akár ingyen, akár egy doboz cigi árának a harmadáért kivédhesse ezt a kellemetlenséget. Viszont az már egy kicsit felbasz, amikor valaki a fenti három lehetőség egyikére sem képes/hajlandó de ahhoz azért van arca, hogy rajtam kérje számon miért nem teszek ellene valamit. Mert az ő kényelmes világképét felzaklatják a reklámok. De azt nagyjából hasonló gavallérsággal szarja le hogyan és mennyiből készülnek az Otherside epizódok, amiből elvár havonta minimum egyet. Hogy valaki munka mellett/helyett rakja össze a szabadidejében a Gorefestet. Vagy hogy mennyi idő és energia elkészíteni egy film-, vagy játékkritikát. Ha megerőltető, akkor ne csináld! De ha csinálod, akkor az nekem egy fillérembe ne kerüljön! Örülj, hogy egyáltalán nézem a videóidat, bazmeg! - hangzik nagyon dióhéjban a magyar mentalitás. Ez az önmagától a padlás külső pereméig elszállt, cinikus tónus. Az nem zavarja, hogy az online-filmeken a kamerás lófasz mozik megnézéséhez is tengernyi pop-up ablakon át vezet az út. De az, hogy a Youtube videót megszakítják reklámokkal, az már annyira komfortzónán kívüli élmény, amiért a kurva anyját a tartalomgyártónak. Tök fura, hogy ezek a fazonok ilyen nagy szájjal miért nem állítanak oda a pékség elé reggelente. Megnézném amikor előadják ezt a habitust, hogy örülj, hogy egyáltalán innen kell a zsömle, nehogy már még fizessek is érte te fasz, szerinted a jelenlétem nem ér fel egy ingyen reklámmal?! Abszurdan hangzik? Szerintem is. A különbség, hogy a reggeli bevásárlásra ritkán van kézenfekvő alternatíva, a fennálló helyzetre a Youtube-on viszont nagyon is van.
Egészen elképesztő az a gondolatmenetbeli súlyos(!) defekt, hogy míg nyugatabbra úgy tekintenek a szponzoráció meglétére és a videók előtti/közti reklámokra, hogy keres vele a tartalomgyártó, tehát ha ez az egész folyamat neki is megéri nagyobb esélyem van arra, hogy a jövőben is kapok tartalmakat, addig itthon ez a folyamat azt jelenti egyesekben némá’, pénzt akar keresni rajtam ez a jutuber geci, há’ nehogymá’.
Valahogy ugyanaz a retorika érvényesül ebben az esetben, mint a hajléktalanokkal szemben. Még oda se ért hozzánk, de leszegett tekintettel, fejrázás kíséretében jelezzük, hogy nincs pénzünk. Valahogy az embereknek meggyőződésük, hogy nekik semmi szerepük nincs abban, hogy a rendszer hogyan működik. Az úgy létezik. Az úgy valahogy van. A Youtube is csak úgy létezik. A rajta lévő videók is csak úgy vannak. Ezek bonyolult folyamatok, nem is akar belegondolni, hiszen a fogyasztói pszichológia egyik százszor aláhúzott tézise, hogy még véletlenül se gondolkozz. Engedj a plakátok és hirdetések csábításának és fogadd el: hogy neked a rendszer terméke az JÁR! Ez az egy megingathatatlan sarokpont alkotja a világképüket. És ha bárki kérdezné, ja, pénze az nincs rá. Miért kéne, hogy legyen. Hát a tartalom az nem csak úgy van? A tartalom az nem csak úgy létezik? Viszont ugyanez az ember pár órával később meglátja, hogy az új iPhone kamatmentes részletre lesz kapható a legközelebbi szolgáltatónál és ha így "utánagondol" azért az egy nagyon jó ajánlatnak tűnik. Lehet mellécsap egy 20 ezres MagSafe tokot is. Mert megérdemli.
Nem akarok senkinek a zsebében turkálni, de nem fura, hogy míg egyik oldalon tudomásul vesszük azt, hogy egy terméket kapunk a pénzünkért, addig a másik oldalon azt hisszük, hogy a médiatermékeket a Jézuska hozza azért, hogy csillogó szemmel vessük majd rá magunkat? Nem érezzük azt, hogy kurvára fordítva ülünk azon a lovon?
A közösségi média – minimum – kettő pont nullás állapotánál járunk, amikor már nem arról van szó, hogy milyen király mémeket tudunk küldenki egymásnak a Facebookon, meg nézd milyen menő, ha feltöltök egy képet megjelenik Instagramon. Hanem hogy a közösség képes-e életben tartani felületeket, amiknek a véleménye számára bármiféle relevanciával bír. Ki kéne lépni ebből az áldozati tetszelgésből és végre észrevenni, hogy a fennálló helyzet nem átok, hanem lehetőség. Lehetőség nekem például, hogy főállásban végezzem a munkámat – tehát videókat gyártsak NEKTEK! - és lehetőség a közösség számára is, hogy az Otherworld ne a nagykiadóktól/multiktól függjön. És az a vicc, hogy ehhez még feltétlenül fizetnetek sem kell, sem a Youtube-nak, sem Patreonon. Ugyanakkor akinek nem ér meg havi 300 forintot, hogy ne lásson reklámokat, azt erősen kétlem, hogy ténylegesen zavarják a reklámok. Végezetül annyit mondanék, hogy Henry Ford egyszer azt mondta "ha megkérdeztem volna az embereket, hogy mit is akarnak, azt mondták volna, hogy egy gyorsabb lovat". Sanszosan ma nem lenne autónk. Ennyi...