Büszke vagyok rá, hogy casual geek vagyok (bár lehet, hogy ez a kifejezés a mostani bejegyzésig nem is létezett), aki imádja a fogyasztói IT dolgokat, de különösebben nem hagy ki a szívverésem, ha meghallom, hogy idén hány nanométerrel sikerült csökkenteni az Intel procik csíkszélességét. Ezt csak azért mondom, mert nemrég jelent meg a Microsoft Surface Pro 3 nevű tablet/laptop hibrid akármi, ami kategóriáját tekintve egyáltalán nem egyedülálló a piacon, de valószínűleg ugyanúgy bele fog állni a földbe, mint más cégek hasonló próbálkozásai.
Pedig a tesztek még csak nem is rosszak, a Verge-nek és a Techradarnak is tetszett, de az Engadget is elvolt vele, mindhárom olyan 8/10 körüli ponttal osztályozta, ami videojátékos szemmel egyáltalán nem olyan rossz (hülye hasonlat, de pillanatnyilag a Destiny nem áll ilyen átlagon Metacriticen). Szóval a Microsoft összerakott egy korrekt hardvert, aminek vannak hibái (melegszik, amire beindul a hűtés, ami meg hangos), de összességében azért rendben van.
Az első nagyobb gond az árral van. A Surface Pro 3 i5-ös modellje, 256 GB-os SSD-vel kerül 1300 dollárba, ami akkor válik érdekessé, ha mondjuk mellé teszünk egy hasonló konfigurációjú Macbook Air-t, ami oké, hogy nem olyan lecsatolható kijelzős vagányság, mint Surface Pro 3, de egyfelől egy teljesértékű laptop, másfelől kerek 100 dollárral olcsóbb. Persze itt lehet okoskodni, hogy mennyire szükséges, hogy a monitorunk tabletként is működjön, de itt jön be egy másik tényező, az eladások. A Microsoft 2012 óta közel 1.7 milliárd(!) dollárt bukott a Surface termékcsaládon - egyébként ez az ultrabook vonal másoknak sem jött be. Egyszerűen nem jönnek be ezek a pénzek, mert nem tudják eladni. És a legnagyobb baj, hogy ez nem kirívó eset.
Az Xbox One nemrég startolt el több országban és habár egyelőre nincsenek friss adatok, de valószínűleg időbe fog kerülni mire egyáltalán sikerül behozni a Playstation 4-et. Erre mondhatnánk, hogy rájár a rúd a Microsoft hardver ágára, azonban a szoftver front sincs túl jó bőrben.
A Windows 8 (egy hazai cikket idézve) olyan vállalhatatlanul ciki lett, hogy a következő operációs rendszer élből Windows 10 néven fog érkezni és elvileg a "nyolcasoknak" ingyenes lesz. Ránézésre egyébként alig különbözik a 8-tól, viszont elvileg egy-windows-mind(en platform)-fölött elven fog érkezni, azaz 2015-től nem mutációkat kapnak az egyes platformok, hanem ugyanaz a teljesértékű Windows futna a high-end pécéken, mint Xbox One-on és mint a Lumia 630 Duad-Core 1.2 GHz-es konfigján - én borítékolnám a "sikert".
És valahogy ugyanez igaz a mobil üzletágra is, a Nokia bele is roggyant, miközben a Micro mobilpiaci részesedése az iOS és az Android mellett szinte kimutathatatlan. A Lumia széria is hiába jó valahol az észrevétlen tartományban mozog és annak az eladásaiból is buktak 2014 elejére olyan 30 százalékot. És mivel alig van jelen, a fejlesztőket is kevéssé fogja érdekelni és mivel így nem lesznek rá alkalmazások, még kevésbé lesz érdekes platform.
Nem arról van szó, hogy a redmondiak rossz termékeket gyártanak, viszont a jelek szerint van valami a cég portfóliójában, sőt magában a cég logójában ami egészen egyszerűen már taszítja a vásárlókat. Egyszerűen nem menő Microsoft termékkel megjelenni, sem azt használni és a jelek szerint az ottani vezérkar sem érti ennek az okát, hiszen évek óta képtelenek tenni ellene. És amikor mégis előrukkolnak valami merész gondolattal, például, hogy kiszedik a start menüt a Windowsból, akkor meg kiderül, hogy megvan a következő patch tartalma, lehet azt visszarakni. Ezek a botladozások pedig mind-mind hozzátesznek egy kicsit a cég megítéléséhez.
Az is lehet, hogy az igazi gond az, hogy a vásárlók nem hiszik el, hogy a Microsoft valóban "alkotó", inkább csak "gyártó". Az Apple óta azért tudjuk, hogy a logó sokmindent meghatároz és képesek vagyunk pusztán a logóért vásárolni, nem is annyira a termékért magáért. A logó sokmindent garantál. Biztonságot, kényelmet, garanciát, minőséget ... bizalmat ébreszt. A Microsoftnak hosszú-hosszú évekre visszamenőleg nem volt semmilyen komoly innovációja, de tényleg semmi. Minden új piacot nem hogy nem ő fedezett fel magának (tabletek, okostelefonok), de lényegében utolsónak lépett rá, amikor a fontosabb hídfőállásokat már elfoglalták mások. A játékpiacon is ugyanez van:
- A Rift már évek óta elkezdte kialakítani a maga VR piacát, a Sony-féle Morpheus már állítólag 85%-ban kész, a Microsoft pedig még be sem jelentett semmi ilyesmit.
- Tavaly év elején a Microsoft mindenkinél elöbb jelezte, hogy őrületes szerverparkot építenek az Xbox One mögé, mégis a Playstation Now-tól visszahangzik a cloud világ.
- Kurvajók a Microsoft exclusive játékok és hagyják, hogy kijöjjenek egymás után PC-re, pont most, amikor kritikus lenne, hogy érvek legyenek az Xbox One megvásárlása mellett.
Hatalmas gondok vannak Redmondban R&D fronton - konkrétan az, hogy nem ad magáról életjelt ez az osztály - és ez meglátszik az eladásokon is. Ezen nem fog változtatni önmagában egy jó termék sem, mert egyszerűen a mögötte lévő céggel és a logóval van a baj. Az eminens tanulóval, akit senki sem szeret.